Regulačná novinka z Bruselu: Banky už nebudú smieť pridlho blokovať peniaze na karte za ubytovanie

, iHNed Foto: thinkstock

Dnes na uvoľnenie peňazí klienti musia niekedy čakať celé týždne, po novom to bude maximálne pár dní. Navyše sa klienti budú musieť vopred dozvedieť presnú čiastku blokácie a dať k nej súhlas. Zmenu zabezpečí nová európska smernica o platobných službách.

Hovorí sa tomu predautorizácia, Ak sa chcete ubytovať v hoteli, recepcia si prostredníctvom vašej platobnej karty zablokuje na bankovom účte očakávanú cenu ubytovania. Hotel sa tak istí, že mu za služby zaplatíte. Problém nastáva, ak sa na záver ubytovania rozhodnete zaplatiť v hotovosti, alebo inou kartou. Blokácia peňazí na bankovom účte môže ťahať niekoľko týždňov, pričom ide neraz o nemalé čiastky.

Najneskôr od januára 2018 sa to však zmení, vďaka novej európskej legislatíve o platobných službách, ktorú Brusel schválil vlani v novembri. Tá bankám nariaďuje, aby peniaze uvoľnili bez zbytočného odkladania. To znamená, že by šlo o hodiny, alebo dni. Čas, ktorý technicky potrebný na odblokovanie. Novinka odbremení nielen turistov, ale aj hoteliérov, ktorí tvrdia, že ide o nepríjemnú situáciu. Údajne aj po napomenutí banky hotelom, aby peniaze uvoľnila, ich drží aj naďalej. Banky nepopierajú, že blokácia dnes môže trvať aj niekoľko týždňov, väčšinou to však zdôvodňujú pochybením na strane hotelov. Postup je taký, že hotel musí blokáciu aktívne zrušiť prostredníctvom platobného terminálu, prípadne faxom. Keď tak neurobí, blokácia sa zruší automaticky až po uplynutí určitej lehoty. Tá môže byť maximálne 30 dní, ale bežne je to 10 až 14 dní.

V prípade, že klientovi banky dlhá blokácia, možno aj kvôli nesprávnemu stornovaniu zo strany hotela, znižuje zostatok na účte, môže podať sťažnosť v banke, ktorá dokáže odblokovať peniaze ručne ešte v deň podania reklamácie. To ale nemusí byť pravidlom u všetkých bánk.

Problém môže byť aj na strane bánk, ktoré technicky nedokážu správne spárovať pokyn k zrušeniu predautorizácie s blokáciou na účte klienta. Klientovi potom nezostáva nič, len čakať na automatické dobehnutie lehoty na uvoľnenie blokácie. Banky, ktorých systémy zatiaľ na tento typ transakcií nie sú dostatočne nastavené, čakajú ďalšie investície. Ale prispôsobiť sa budú musieť aj hotely. Podľa novej európskej legislatívy bude blokácia peňazí na účte možná len so súhlasom klienta, ktorý bude vedieť, aká suma bude blokovaná. Dnes mnoho ľudí o tom, že si hotel zablokoval peniaze cez ich kartu, často ani nevie.

Nové pravidlá sa budú vzťahovať aj na hotelové rezervácie a ďalšie služby pri ktorých v okamihu, keď klient dáva súhlas k transakcii, nie je známa presná suma platby. Smernica definuje napríklad platby kartou na samoobslužných čerpacích staniciach alebo pri prenájme vozidla.

Súvisiace články

Aktuálne správy