Predaj áut v EÚ aj v júni vzrástol, už 34. mesiac v rade

Predaj nových áut v Európskej únii (EÚ) v júni vzrástol, už 34. mesiac v rade, ale tempo jeho rastu bolo menšie ako v máji. Ale na druhej strane, celkový odbyt dosiahol takmer rovnakú úroveň ako v júni 2007, teda pred vypuknutím globálnej finančnej a hospodárskej krízy. Informovali o tom agentúry Reuters, DPA a RTTNews na základe údajov, ktoré dnes zverejnilo Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA).
Presnejšie, počet registrácií nových osobných áut v 27 štátoch Európskej únie s vylúčením Malty, ale vrátane Švajčiarska, Nórska a Islandu (členov Európskeho združenia voľného obchodu) v júni 2016 vzrástol medziročne o 6,5 % na 1.507.303. A v EÚ sa zvýšil o 6,9 % na 1.459.508 áut. Tempo rastu predaja áut v EÚ sa však v júni spomalilo oproti máju, keď dopyt po nových vozidlách vyskočil medziročne až o 16 %.
Za celý 1. polrok sa počet novozaregistrovaných vozidiel na trhu v EÚ zvýšil o 9,4 % na 7,8 milióna áut.
Spomedzi najväčších európskych automobilových trhov najstrmší nárast predaja osobných áut zaznamenalo v júni Taliansko (11,9 %), po ktorom nasledujú Španielsko (11,2 %) a Nemecko (8,3 %). Predaj áut vo Francúzsku sa zvýšil medziročne len o 0,8 %.
Vo Veľkej Británii sa v odbyt áut v júni mierne znížil, o 0,8 %. Spotrebitelia v krajine pre obavy z výsledkov referenda o členstve Británie v EÚ opatrnejšie nakupovali drahšie položky. Nedá sa však s určitosťou povedať, či výsledok hlasovania z 23. júna, v ktorom voliči rozhodli o odchode Británie z európskeho bloku, ovplyvnil júnový predaj áut v krajine.
Lídrom na trhu v Európe zostal nemecký koncern Volkswagen aj napriek emisnému škandálu. Jeho podiel na trhu v EÚ však klesol v júni na 23 % z 24,2 % v júni 2015.
Druhým najväčším predajcom áut v Európe zostáva Renault s 12,2-% podielom na trhu, nasleduje jeho francúzsky rival PSA Peugeot Citroën (10,1 %) a na štvrtú priečku sa prebojoval výrobca luxusných áut BMW so 7-% podielom na trhu v EÚ.
Koncern Fiat-Chrysler klesol na šiestu priečku (6,7 %). Predbehli ho Ford a Opel. Obe firmy dosiahli v júni rovnaký 6,9-% podiel na európskom trhu.
Dieter Zetsche, prezident ACEA a šéf nemeckého automobilového koncernu Daimler, minulý mesiac zvýšil svoj odhad rastu predaja áut v EÚ v tomto roku na 5 % z pôvodných 2 %. Očakáva, že tento rok si nové auto kúpi viac ako 14 miliónov klientov.
Ekonómovia pozorne sledujú vývoj na automobilovom trhu v EÚ. Predaj nových áut je totiž dôležitým ukazovateľom „zdravia“ ekonomiky. Počas globálnej krízy v roku 2008 prudko klesol, ale od septembra 2013 stabilne stúpa.

Súvisiace články

Aktuálne správy