Najznámejšie úspechy zdieľanej ekonomiky: Uber aj Airbnb stoja na troch základných pilieroch

, Business Insider Foto: TASR/AP

Dve firmy, ktorých súhrnná trhová kapitalizácia sa pomaly vyšplhá k 100 miliardám dolárov. Ako je možné, že za tak relatívne krátky čas svojej existencie, si dokázali celosvetovo získať milióny používateľov a okupujú popredné priečky najcennejších začínajúcich podnikov? Na spoločné znaky ich fenomenálneho úspechu nedávno upozornil uznávaný ekonóm Mohamed El-Erian.

Najväčší dopravcovia si dlho nevšímali Uber a hotelové reťazce ignorovali Airbnb. Bolo to preto, že táto ich rastúca konkurencia neniesla výrazné znaky definujúce konkurenciu. Uber nevlastnil autá a Airbnb nedisponovala ubytovacími kapacitami. Veď načo aj.

Prevažná väčšina ľudí vo svojom aute zvyčajne jazdí osamote. Do práce, z práce, za športom, k lekárovi, kamkoľvek. Veľké mestá preto križujú stovky tisíc áut, ktoré jazdia z jednej strany na druhú. Ak vynecháme právne spory okolo fenoménu spolujazdy a označenie za alternatívu taxislužieb, je práve nevyužitá kapacita osobných automobilov tým, na čom Uber a podobné služby postavili svoj biznis. Prečo mať vlastné auto, ktoré väčšinu dňa len stojí na parkovisku alebo v garáži, keď sa dá kedykoľvek počas dňa pripojiť k niekomu, kto má podobný cieľ cesty? Je to výhodné pre vodiča aj pre spolucestujúcich. Jedni ušetria na nákladoch, druhí sa zaobídu bez vlastného auta.

Hotely môžu vyzerať každý inak, nakoniec je to ale vždy rovnaké. Recepcia, reštaurácia, neosobné prázdne chodby a izby ako cez „kopirák“. A presne to dnes predovšetkým mladí ľudia nechcú. Vďaka službám ako Airbnb, ktoré dokážu  zabezpečiť dočasné krátkodobé ubytovanie, sa vaším útočiskom v cudzom meste alebo krajine môže na niekoľko dní stať malé štúdio, luxusný penthouse alebo napríklad izbu v byte miestneho umelca. Zažiť môžete čokoľvek, len nie nudu.

Väčšina inovatívnych riešení by sa nezaobišla bez smartfónov, nech už je reč o spolujazde, alternatívnych taxislužbách alebo krátkodobých prenájmoch. Jadrom sú vždy mobilné aplikácie. Či sa nám to páči alebo nie, svet sa scvrkáva do našich vreciek. A nič zatiaľ nenasvedčuje tomu, že by tento trend nemal pokračovať a naďalej silnieť.

Súvisiace články

Aktuálne správy