Železnice SR pre vysoké teploty zvýšili kontrolu tratí

Kontroly sa týkajú koľají aj trakčného vedenia, keďže tie majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti. Železnice SR za uplynulý týždeň zaevidovali na tratiach dva prípady deformácie koľaje, tzv. vybočenie. Tieto poruchy si pre zachovanie bezpečnosti vyžadujú vylúčenie koľaje z prevádzky. V štrnástich prípadoch bolo nutné okamžite zaviesť zníženú rýchlosť vlakov na rizikových miestach.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v súvislosti s vysokými teplotami, ktoré vládnu od minulého týždňa, zvýšili počet a zintenzívnili kontroly na tratiach, ktoré spravujú. Kontroly sa týkajú koľají aj trakčného vedenia, keďže tie majú tendenciu vplyvom horúčav meniť svoje fyzikálne vlastnosti. Ako v utorok informoval štátny prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry, pri koľajach môže dochádzať k ich vybočeniu a pri trakčnom vedení k zvýšeniu pravdepodobnosti kolízie zberača rušňa s trakčným vedením.

„Len za uplynulý týždeň sme na tratiach ŽSR v dôsledku vysokých teplôt zaevidovali dva prípady deformácie koľaje, tzv. vybočenie. Takéto poruchy, súvisiace s geometrickým usporiadaním traťovej koľaje, si pre zachovanie bezpečnosti vyžadujú vylúčenie koľaje z prevádzky. V štrnástich prípadoch bolo nutné okamžite zaviesť zníženú rýchlosť vlakov na rizikových miestach,“ priblížila hovorkyňa ŽSR Martina Pavliková.

Zamestnanci ŽSR vykonávajú pravidelné prehliadky tratí, a to buď pravidelnými pešími pochôdzkami, alebo jazdami na dráhových vozidlách v pravidelných intervaloch. Okrem pravidelných peších pochôdzok sa v čase zvýšených teplôt, resp. pri predpoklade zvýšenia teploty koľajníc nad 40 stupňov, resp. teploty vzduchu nad 28 stupňov, vykonávajú teplotné pochôdzky. Pri extrémnych teplotách okolo 40 stupňov môže teplota koľajnice dosiahnuť až 80 stupňov. Na určených úsekoch sa vykonáva denne meranie teploty vzduchu a koľajníc. V určených miestach merania sa zaznamenávajú teploty dvakrát denne okolo poludnia, ktoré sa evidujú v záznamníku.

„Ďalším z preventívnych opatrení, ktoré ŽSR využívajú v čase vysokých teplôt, je zavádzanie teplotných pomalých ciest, a to hlavne v úsekoch, kde by vplyvom vysokej teploty mohlo dôjsť k zníženiu stability koľaje. Tieto sa zavádzajú najmä v denných hodinách, v čase predpokladaných vysokých teplôt,“ uviedla Pavliková. Ak je bezpečnosť železničnej prevádzky akokoľvek ohrozená, zamestnanci železníc sú povinní vykonať pešiu prehliadku, resp. mimoriadnu kontrolnú jazdu prideleného úseku tratí i mimo pravidelnej predpísanej prehliadky, a to i v mimopracovnom čase.

ŽSR vďaka týmto opatreniam dosiaľ nezaznamenali žiadnu mimoriadnosť, či dokonca nehodu, ktorá by priamo súvisela s extrémnymi horúčavami. Podnik predpokladá, že počas trvania vysokých teplôt aj v nasledujúcom období sa preventívne dopravné obmedzenia budú opakovať.

Súvisiace články

Aktuálne správy