Bezcolní predajcovia majú svoje obchody na letiskách po celom svete, ale ich čaro vypršalo. Márne sa dnes snažia, aby cestujúci u nich míňali viac peňazí.
Predaj „duty-free“ drobného tovaru klesol vlani medziročne o viac ako 2 %.Ide o prvý medziročný pokles od roku 2009, vyplýva to z údajov Tax Free World Association. Pokles tržieb letiskových predajní potvrdzuje trend, že kamenné predajne to majú v boji o zákazníka čoraz ťažšie.
Spotrebitelia vlani minuli na tovar z bezcolných zón viac ako 62 miliárd dolárov, išlo o tovar, ktorý sa do krajiny dováža, ale je oslobodený od cla. Aj keď pokles dosiahol niečo viac ako 2 % oproti predchádzajúcemu roku, rast v bezcolnom a cestovnom maloobchode spomaľuje už od roku 2011.
Vlaňajší prepad nespôsobilo to, že by spotrebitelia zanevreli na Toblerone čokolády, aj keď predaj cukroviniek klesol o 4 %. Omnoho menej minuli aj na nákup hodiniek a šperkov, tržby v tejto kategórii sa vlani prepadli o viac ako 13,2 % oproti roku 2014. Naopak tržby za parfumy a kozmetiku v rovnako období vzrástli o viac ako 2 % na 19,5 miliárd dolárov. Regionálne je na tom "oveľa ružovejšie" Ázia, ktorá zaznamenala "pôsobivý" nárast cigariet a tabakových výrobkov o 8,5 %.
Organizácia Tax Free World Association pripisuje pokles k hospodárskej a menovej volatilite, ako aj geopolitickým otázkam a terorizmu. I keď sa mnoho obchodníkov z bezcolnej zóny spolieha na cestujúcich, ktorí čakajú na svoje lety, najnovšie bezpečnostné prehliadky im veľa času na prechádzky obchodmi neponechávajú.