Odvážne vyjadrenie z úst miliardára: Čínske falzifikáty sú často lepšie ako originál

, The Daily Telegraph Foto: SITA/AP

Šéf Alibaby, jeden z najbohatších mužov v Číne, sa postavil na obranu šéfov čínskych továrnikov. Sú to tie isté továrne, tie isté suroviny, ale výrobky pod inými menami.

Globálne značky sa v honbe za vyššími maržami dlhodobo spoliehajú na výrobu v Číne. Tamojšie továrne sa však zdokonalili a s masovým nástupom internetu, vrátane platforiem e-shopu Alibaba, predávajú svoje výrobky priamo spotrebiteľom. V tomto duchu sa posťažoval investorom zakladateľ čínskeho nákupného gigantu Alibaba, Jack Ma. Nezabudol dodať, že jeho spoločnosť je v boji proti falšovaniu napriek tomu najefektívnejšou na svete.

"Problém je v tom, že falšovaný tovar vyrábajú továrne v lepšej kvalite a za lepšie ceny, než ponúkajú originálne produkty," podotkol jeden z najbohatších Číňanov. Zakladateľ a predseda čínskeho on-line impéria si myslí, že to, čo je potrebné zničiť, nie sú falošné výrobky, ale nové obchodné modely. "Musíme chrániť duševné vlastníctvo, musíme urobiť všetko pre zastavenie falzifikátov, ale výrobcovia dokážu ponúknuť lepšie produkty za výhodnejšiu cenu," dodal odvolávajúc sa na výrobcov originálneho tovaru, ktorý v Číne vytvárajú produkty pre značkových predajcov. "Sú to rovnaké továrne, rovnaké suroviny, len nepoužívajú ich značky," naznačil.

Slová Jacka Ma ale podľa niektorých názorov nie sú vôbec na mieste. Spoločnosti Alibaba bolo v máji pozastavené členstvo v Medzinárodnej koalícii proti falšovaniu (IACC). Niektorých členov dráždila účasť firmy, ktorá podľa nich nerobí dosť pre to, aby zabránila predaju falšovaného tovaru vo svojich obchodoch. "Niekomu ako je Jack Ma neprislúcha hovoriť niečo také. V jednotlivých prípadoch to môže byť pravda, ale tento fenomén sa nedá zovšeobecňovať," cituje agentúra Bloomberg Cao Leia, riaditeľa čínskeho Centra pre výskum e-commerce v meste Chang-čou.

Miliardárove slová môžu byť aj súčasťou firemnej stratégie. Alibaba má veľké plány na expanziu do zahraničia a ak zlyhá v snahe vyčistiť internetové trhovisko ako je Taobao (jeden z e-shopov Alibaba) od falzifikátov, môže odradiť zahraničných investorov. Spoločnosť chce mať do desiatich rokov viac než polovicu svojich tržieb zo zahraničia.

Alibaba má podľa IACC v rukách dôležité údaje, potrebné pre boj proti falšovateľom. V roku 2015 údajne dopomohla k uväzneniu 300 ľudí, označeniu 46 miest, kde sa falzifikáty vyrábali a konfiškácii tovaru v hodnote 125 miliónov dolárov.

Jack Ma uisťuje, že falzifikátmi sa v jeho spoločnosti zaoberá dvetisíc zamestnancov. "Nemôžeme problém úplne vyriešiť, pretože je to boj proti ľudskému inštinktu. Môžeme ho však riešiť lepšie ako akákoľvek vláda, organizácia alebo ľudia vo svete," uviedol.

Alibaba spracúva viac transakcií ako Amazon a eBay dohromady, v tomto roku  očakáva, že dosiahne 423 miliónov  online nakupujúcich po celom svete. Väčšina prichádza cez obchody Tmall.com a Taobao Marketplace. Do roku 2036 chce mať dve miliardy klientov. Aby túto métu dosiahla, potrebuje on-line nakupovaniu naučiť obyvateľov poľnohospodárskych oblastí Číny, kde je potenciálny nákupnej sily v počte 700 miliónov ľudí. Expandovať chce tiež v Malajzii, Indonézii a Indii.

Súvisiace články

Aktuálne správy