Ekonomický motor Európy, politický hegemón, či domov najsilnejšej ženy tejto planéty. Všeobecne platí, že táto krajina je spájaná vždy s tým najlepším. Nemecko vedie mnohé rebríčky, ale jeho dominancia nie je absolútna.
"Najväčšie nebezpečenstvo pre Nemecko predstavuje sebauspokojenie," hovorí Arturo Bris, profesor na IMD Business School vo Švajčiarsku. Každý rok zostavuje IMD rebríček najkonkurencieschopnejších globálnych ekonomík. Už druhý rok je to ale zlá správa pre lídra, za ktorého sa považuje severoeurópska ekonomika. V najnovšom rebríčku Nemecko vypadlo z top 10. Kým v roku 2014 skĺzlo na šieste miesto, vlani sa ocitlo na ôsmom a tento rok až na 12. "Slabnúce ohodnotenie nemeckej vlády a výkonnosť tamojšej ekonomiky boli hlavnými dôvodmi tohto poklesu," vysvetľuje Bris.
Poradie je založené na celosvetovom prieskume 5400 manažérov na základe mixu 350-ich tvrdých a mäkkých dát z 61 krajín. Štyri faktory sú považované za najdôležitejšie: ekonomická výkonnosť, efektivita podnikania, efektívnosť vlády a infraštruktúra.
Hodnotiaca správa o svetovej konkurencieschopnosti | ||
---|---|---|
Rok 2016 | Krajina | Rok 2015 |
1 | Hongkong | 2 |
2 | Švajčiarsko | 4 |
3 | USA | 1 |
4 | Singapur | 3 |
5 | Švédsko | 9 |
6 | Dánsko | 8 |
7 | Írsko | 16 |
8 | Holandsko | 15 |
9 | Nórsko | 7 |
10 | Kanada | 5 |
11 | Luxembursko | 6 |
12 | Nemecko | 10 |
13 | Katar | 13 |
14 | Taiwan | 11 |
15 | Spojené arabské emiráty | 12 |
16 | Nový Zéland | 17 |
17 | Austrália | 18 |
18 | Veľká Británia | 19 |
19 | Malajzia | 14 |
20 | Fínsko | 20 |
zdroj: IMD’s World Competitive Center |
"Nemecku sa znížilo hodnotenie v rebríčku na základe ukazovateľov v oblasti infraštruktúry, ako sú technologické spolupráce, prenos poznatkov medzi firmami a riadenie logistiky," hovorí Christos Cabolis, hlavný ekonóm konkurenčného centra IMD. "Tieto čiastkové zlyhania môžu byť interpretované ako nedostatok podnikateľského ducha."
Nemecké skóre, pokiaľ ide o jeho celkovú ekonomickú silu, opäť zaostáva. Dostalo sa na 19. miesto z hľadiska "vládnej efektivity", ktorá zahŕňa verejné financie, daňovú politiku, infláciu, a právny rámec.
Sebastian Dullien z Európskej rady pre zahraničné vzťahy, hovorí, že je otázne, nakoľko majú tieto indikátory výpovednú hodnotu, pretože spájajú veci ako je napríklad HDP s náročnosťou podnikania v danej krajine. "Nikto sa nebude spoliahať, ak má prijať skutočné obchodné rozhodnutia o tom, či založiť spoločnosť, na tieto ukazovatele. Bude brať do úvahy konkrétne činnosti," hovorí Dullien. Zároveň ale pripúšťa, že Nemecko nevenuje potrebnú pozornosť infraštruktúre, dlhodobo má nízke verejné investície. "To predstavuje problém aj pre firmy."