EÚ v ústrety spotrebiteľom navrhla nové pravidlá elektronického obchodovania

Európska komisia (EK) dnes predložila balík opatrení, ktoré majú umožniť spotrebiteľom a spoločnostiam kupovať a predávať výrobky a služby v celej EÚ cez internet ľahšie a s väčšou istotou.
Komisia v rámci stratégie digitálneho jednotného trhu a stratégie jednotného trhu predložila plán podpory elektronického obchodu, ktorý sa skladá z troch prvkov: odstránenie geografického blokovania (geoblokácia), zefektívnenie a cenové zatraktívnenie cezhraničného dodávania balíkov a podpora dôvery zákazníkov prostredníctvom lepšej ochrany a presadzovania predpisov.
Podpredseda EK pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip pripomenul, že často sa stáva, že ľudia pri nákupe na internete nemôžu využiť najvýhodnejšie ponuky, lebo náklady na dodanie sú privysoké alebo majú obavy o cezhraničnú vymáhateľnosť svojich práv.
„Tieto problémy, ktoré bránia spotrebiteľom a podnikom naplno využívať príležitosti nakupovať a predávať výrobky a služby online, chceme odstrániť,“ zdôraznil Ansip.
Eurokomisár pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Günther Oettinger zdôraznil, že iniciatíva v oblasti geografického blokovania zabezpečí správnu rovnováhu medzi záujmom spotrebiteľov môcť bez hraníc nakupovať online a poskytnutím dostatočnej miery právnej istoty pre podniky. Podľa jeho slov táto iniciatíva podporí v EÚ cezhraničné elektronické obchodovanie.
Podľa slov eurokomisárky pre vnútorný trh, priemysel a podnikanie Elžbiety Bieňkowskej diskriminácia spotrebiteľov v EÚ založená na segmentácii trhov podľa štátnych hraníc nemá na jednotnom trhu čo hľadať. Dodala, že jasnejšie pravidlá, ich lepšie presadzovanie, a tiež cenovo dostupnejšie cezhraničné dodávanie balíkov bude pre spotrebiteľov a spoločnosti oveľa jednoduchšie a naplno sa tak využije jednotný trh a cezhraničný elektronický obchod.
Dnes predstavený balík opatrení v oblasti elektronického obchodovania sa skladá z troch legislatívnych návrhov:
– návrh, ktorého cieľom je riešiť neopodstatnené geografické blokovanie a iné formy diskriminácie z dôvodu štátnej príslušnosti, bydliska či miesta usadenia;
– návrh týkajúci sa služieb cezhraničného dodávania balíkov, ktorého snahou je zvýšiť transparentnosť cien a zlepšiť regulačný dohľad;
– návrh, ktorého cieľom je posilniť presadzovanie práv spotrebiteľov a poskytnúť usmernenie, ktoré by malo objasniť okrem iného to, čo sa v digitálnom prostredí považuje za nekalé obchodné praktiky.
(spravodajca TASR Jaromír Novak) sat

Súvisiace články

Aktuálne správy