Budúcnosť nakupovania: Maximálne zjednodušenie a neviditeľné platby

, moenymag;TASR Foto. thinkstock;SITA/AP

Prvá samoobsluha v dejinách bola otvorená v Amerike pred 100 rokmi. Patentovaný systém pokladní nahradzujúci tradičnú pultovou obsluhu vtedy spôsobil vo svete obchodu prevrat, dnes už však začína byť zastaraný. V mene pokroku sa do popredia pretláčajú nové technológie.

Nákupy z kamenných obchodov sa čoraz viac presúvajú do on-line prostredia, kde musí byť nakupovanie čo najjednoduchšie a maximálne intuitívne. Preto sa dá očakávať, že v blízkej budúcnosti už bude platba v e-shope automatická použitím elektronickej peňaženky alebo aplikácie v telefóne. Amazon revolučným spôsobom zmenil nakupovanie svojimi objednávkami na jedno kliknutie. Ďalšie obchodné modely tradičný spôsob platenia rušia úplne. Napríklad iTunes, booking.com alebo spoločnosť Uber, kde sa všetky platobné údaje prednastavia na úplnom začiatku, pred prvým spustením aplikácie. Tá sa previaže s platobnou kartou a následné platby za využité služby sa už odpočítajú automaticky.

Príjemnou novinkou sú tiež aplikácie obchodníkov v oblasti rýchleho občerstvenia. Napríklad kaviarne Starbucks generujú vyše pätinu svojho obratu prostredníctvom aplikácie, ktorá zákazníkom umožňuje vybaviť objednávku vopred, nečakať zbytočne v radoch, a navyše získať vernostné body posilňujúce lojalitu. Platba je v tomto prípade opäť neviditeľná.

Jednoduché platby sa presadili aj v doprave. Pôvodné cestovné lístky a kupóny čoraz častejšie nahrádzajú bezkontaktné platobné karty, inteligentné hodinky, alebo bezkontaktné platobné nálepky, ktoré dokážu automaticky vypočítať najvýhodnejšiu tarifu. Cestujúci sa nemusí o nič starať, jednoducho zaplatí pípnutím a ide. V praxi toto riešenie už dlhšie veľmi úspešne funguje v Londýne.

Boom nových technológií prináša prevratné zmeny v taktike obchodníkov a premieta sa aj do nových trendov v správaní sa zákazníkov. Princíp maximálneho zjednodušenia funguje a zdá sa, že budúcnosť bude patriť výhradne bezhotovostným platbám. Veľké úspechy v tejto oblasti dosiahla Škandinávia, ale aj Slovensko. „Bezkontaktné platby sú populárne, pretože sú jednoduché, rýchle a relevantné, keďže veľká časť z takýchto platieb je nižšia ako 20 eur. Nejde tu iba o to, že banky motivujú svojich klientov k nákupom debetnými a kreditnými kartami zľavami u obchodných partnerov, vrátením určitej čiastky z nákupu, výhodnými spotrebiteľskými úvermi či inými promo akciami. Ide hlavne o to, že bezkontaktné karty si ľudia obľúbili vďaka ich praktickosti,“ vysvetľuje Martina Kirchrathová, generálna riaditeľka Ingenico Group pre Českú republiku a Slovensko.

Zabehnuté riešenia nájdeme aj v ďalších krajinách, napríklad vo Veľkej Británii nedávno reťazec supermarketov Waitrose upravil jednu zo svojich pobočiek tak, že prijíma iba bezhotovostné platby. Ide len o prvé lastovičky, tradičné obchodné modely si zatiaľ dokázali udržať dominantné postavenie. V maloobchode v oblasti obsluhy a formy predaja totiž neexistuje všeobecne platná norma. Máme tu len stále sa rozrastajúci počet nových predajných možností a zákazníckych prístupov. „Pracujeme na mnohých projektoch, ktoré zahŕňajú akceptáciu platobných kariet samosprávnymi orgánmi. Napríklad, pri platení správnych poplatkov a kolkov, v službách verejnej dopravy za lístky a check-in služby, na parkoviskách, v parkovacích domoch a v predajných automatoch,“ približuje ďalšie možnosti Martina Kirchrathová.

V prieskumoch renomovaných spoločností prevládajú zdanlivo veľmi protichodné názory. V štúdii spoločnosti Accenture napríklad v otázke plánovaného nákupu až 73 % opýtaných odpovedalo, že pri výbere tovaru preferuje návštevu kamenného obchodu pred e-shopom. Avšak až 88 % respondentov zároveň uviedlo, že najprv preskúma tovar na internete, aby ho neskôr mohli kúpiť v kamennej predajni. Zákazníci tak pri nákupe kombinujú rôzne predajné kanály. Podobne sa prelínajú aj preferencie rôznych metód platenia. Kým niekde najlepšie fungujú moderné neviditeľné platby, inde sa uplatňujú tradičné modely. „Bezkontaktné platby ako forma bezhotovostných platieb sa stali na Slovensku štandardom. Podľa štatistík SBA bolo bezkontaktných približne 42 % všetkých platieb realizovaných v roku 2015 na POS termináloch na Slovensku. Bezkontaktné platby prenikajú aj na nové segmenty trhu, ako je napríklad doprava či predajné automaty, čím sa zvyšujú možnosti i miera využitia tejto platobnej metódy,“ uzatvára Martina Kirchrathová.
 

Súvisiace články

Aktuálne správy