Milióny sa prelievajú z jednej firmy do druhej: Spoznajte fungovanie ekonomiky menom Elon Musk

, slate Foto: SITA/AP

Jeho firmy sú na sebe vzájomne závislé, je to nebezpečné riešenie, alebo naopak brilantné?

Miliardár Elon Musk, generálny riaditeľ spoločnosti Tesla Motors, nedávno oznámil štvrťročné výsledky a svoje plány do budúcnosti. Hoci je spoločnosť v červených číslach, aj naďalej investuje do zvýšenia výrobnej kapacity. Akcie firmy, a to napriek určitej volatilite, sú schopné podávať stále dobrý výkon.

Časť tohto príbehu úzko súvisí s investormi zo sektora strojárenstva, ktorí veria v zručností Elona Muska, on sám vlastní 27 percent spoločnosti. Ako informoval The Wall Street Journal minulý týždeň, Musk využil svoje osobné prostriedky aj úvery, aby finančne posilnili firmy Tesla a SolarCity, ktorú vedú jeho bratranci, v nej vlastní 22 percent akcií.

Kritici Muskových firiem hovoria o Muskonomike, pritom často prehliadajú skutočnosť, do akej miery Musk financuje sám seba. A čo viac, ako účinne reguluje v určitých ohľadoch svoje spoločnosti, pokiaľ ide o obchodné vzťahy. Takýto postup je v americkcých podmienkach zriedkavý.

Pre výrobné podniky, ako je SolarCity a Tesla, je veľkosť ich veľmi dôležitá. Stupňovanie objemu výroby vám dáva „do rúk“ väčšiu vyjednávaciu silu pri dodávkach a znižuje náklady na jednotku práce, pričom umožňuje rozšírenie technológií. Umožňuje, aby sa čo najviac z vašich drahých investícií premietlo do kapitálu. Ak ste postavili veľkú továreň, musí ísť nonstop na tri zmeny, nie len osem hodín denne.

Pre naplnenie tejto snahy potrebuje SolarCity veľa peňazí vopred. Spoločnosť už minula pekný balík, aby sa etablovala na trhu a zákazníci si vybrali jej produkty, ak si chceli nainštalovať solárny systém na svoju nehnuteľnosť. Solar City dnes musí čakať na lízingové splátky. V priebehu rokov prichádzali finančné prostriedky nielen od bánk a inštitucionálnych investorov, ale aj od ďalších subjektov, vrátane SpaceX.

SpaceX je úplne odlišný obchodný model. Peniaze vopred, od zákazníkov až po vládne financovanie, sú ochotní zaplatiť všetci, kto sa chce v budúcnosti dostať do vesmíru. Výdledkom je, že SpaceX nemá núdzu o hotovosť, sú to desiatky, alebo dokonca aj stovky miliónov dolárov. Má k dispozícii také množstvo peňazí, na ktoré možno nebude musieť siahnuť rok alebo dva. Väčšina spoločností necháva takúto hotovosť pracovať v ultrabezpečných krátkodobých investíciách, nakúpi napríklad štátne dlhopisy. Pozrime sa čo ale urobila SpaceX. Za 165 miliónov dolárov nakúpila dlhopisy vydané SolarCity, ktoré sú kryté solárnym lízingom. Takýto krok je veľmi neobvyklý. Dlhopisy neboli v skutočnosti predané, SpaceX získal nástroj, ktorý v priebehu roka nevyplatí nič. Na druhej strane, dlhopisy SolarCity vynesú oveľa, oveľa viac než vládne dlhopisy, až 4,4 percenta ročne. Tento rok na jar, SpaceX kúpila ďalšie dlhopisy SolarCity, čo umožnilo SolarCity vyplatiť 90 miliónov dolárov za bondy splatné v roku 2015. Obe strany z takéhoto modelu ťažia: SolarCity dostane kapitál za relatívne výhodných podmienok a vesmírna firma dostane pomerne vysoký úrok.

Musk to má prepracované aj v rámci podnikového riadenia ostatných firiem. Pozrime na symbiózu medzi SolarCity a Tesla. Ako sa solárny biznis rozrastá, vyvoláva určitý problém pre užívateľov, vyplývajúci z jeho samotnej podstaty. Solárne panely produkujú veľké množstvo elektrickej energie počas dňa, keď je zvyčajne dopyt pre domáce použitie nízky, v neskorých popoludňajších hodinách alebo večer, keď domáci dopyt stúpa, už produkujú málo alebo nič. Tento nesúlad je prekážkou pre expanziu. Solárne firmy dnes vedia, že bez spárovania tvorby energie s jej možným uskladnením, to nepôjde. Cez deň sa akumulátor dobíja prebytkom energie generovanej slnkom a večer sa postupne vybíja.

SolarCity poňal model výroby a skladovania energie tak na veľkoobchodnej, ako aj na maloobchodnej úrovni. V rámci tejto stratégie si vyjednal revolučnú dohodu s Kauai Island Utility na Havaji, kde chce postaviť obrovské pláne plné fotovoltiky. Ale namiesto toho, aby sa energia odovzdávala do siete okamžite, panely budú slúžiť na nabíjanie batérií s kapacitou úctyhodných 52 megawatthodín. Každý deň, medzi 17. a 22. hodinou, budú tieto nabíjateľné batérie fungovať ako elektrárne. Budú tlačiť čistú energiu do rozvodnej siete, ktorú vyrobia lacnejšie než elektrárne spaľovaním fosílnych palív. Na maloobchodnej úrovni má SolarCity pre domácich užívateľov obdobný produkt. SolarCity teda potrebuje nakúpiť množstvo akumulátorov. Akého si vyberie dodávateľa?  Rozhodnutie padlo na firmu Tesla.

SolarCity vďaka množstvu pravdepodobne dostane celkom dobrú cenu na nákup batérií, bude to úloha pre manažérov SolarCity, aby dostali u svojho obchodného partnera v Tesla kvalitné produkty. Takýto vzťah je ale prínosom aj pre Tesla, ktorá chce veci robiť vo veľkom tak, ako aj SolarCity. Ak sa chce presadiť so svojim plneelektrickým autom, potrebuje pre akumulátory postaviť obriu továreň. A jedna stačiť určite nebude. Je to cesta vertikálnej integrácie. Výroba automobilov už narástla päťnásobne, Tesla si potrebuje zabezpečiť dostatočný prísun nových automobilov, a pri ich výrobe pomôžu aj zisky, ktoré plynú z dodávok akumulátorov pre SolarCity. Ba čo viac, nech už sú to zvýšené objemy objednávok batérií z Tesly samotnej, alebo zo SolarCity, obe pomáhajú k spoločnému cieľu: znížiť náklady na vyrobenú jednotku. Takže SolarCity, ktorá je financovaná peniazmi zo SpaceX, poskytuje dôležitú časť príjmov pre automobilový priemysel, aby pomohla rásť značke Tesla. Teoreticky by to malo pomôcť znížiť náklady na výrobu áut značky Tesla, čím sa posilní jej predaj.

Nakoniec aj vyšší predaj modelov Tesla môže viesť k potenciálnemu dopytu po… SolarCity. Tesla a elektrické autá všeobecne, dávajú možnosť prerušiť väzbu medzi mobilitou a spaľovaním. Ale majitelia áut Tesla, ktorí majú zároveň aj strešné solárne panely a niekde v pivnici akumulátory, dokážu prerušiť svoju väzbu na „tradičných“ výrobcov elektrickej energie a tvorcov emisií. Mnohí ľudia sú takémuto zelenému zmýšľaniu naklonení. Faktom je, že technológia Tesly spočíva predovšetkým tzv. "zelenej" administratíve Spojených štátov. Dokazuje to server Los Angeles Times, ktorý ukazuje, že všetky Muskove  projekty, či už ide o Tesla Motors, SolarCity či Space Explaration Technologies (SpaceX), získali od vlády celkovú podporu o veľkosti 4,9 miliardy dolárov.

Krásne to všetko do seba zapadá, funguje v symbióze a synergii. Čo tu potom komu vadí? Úzke prepojenie môže predstavovať potenciálne konflikty. V systéme, aký je v Amerike zvedený, majú byť pánmi akcionári. V rámci Muskenomiky nie je vždy jasné, ktorí akcionári v jednotlivých transakcicách získajú a ktorí nie. Čo ak narastie dopyt po akumulátoroch a ďalšie solárne firmy budú ochotné zaplatiť Tesle viac ako SolarCity? Asi by bolo v takom prípade racionálne ich postaviť na prvé miesto. Ale to by vyvolalo rad problémov pre SolarCity. Okrem toho, takéto prepojenia jednoduchšie prenášajú problémy z jednej spoločnosti do druhej. Ak by Tesla z nejakého dôvodu mala vážny problém s výrobou batérií, viedlo by to asi k neblahým následkom pre SolarCity, čím by sa následne skomplikovalo vyplácanie dlhopisov, ktoré má v rukách SpaceX. Doteraz tieto mechanizmy fungovali veľmi dobre. V budúcnosti sa ale karta môže obrátiť.

Súvisiace články

Aktuálne správy