Razia v Mitsubishi: Firma zmanipulovala testy spotreby, akcie stratili tretinu svojej hodnoty

, ČTK Foto: SITA/AP

Japonské úrady vo štvrtok uskutočnili neohlásenú prehliadku v kanceláriách automobilky Mitsubishi Motors, ktorá v stredu oznámila, že jej zamestnanci manipulovali pri niektorých modeloch s testami spotreby paliva. Vláda dala najavo, že bude vo vyšetrovaní prípadu postupovať prísne.

Úradná razia v závode Mitsubishi v meste Okazaki v strednom Japonsku sa týkala manipulácie asi 625 tisíc vozidiel, aj tých menších, ktoré pre Mitsubishi dodával konkurenčný Nissan Motor a ktoré sa predávajú len v Japonsku. Hovorca vlády uviedol, že kabinet považuje manipuláciu za "mimoriadne závažný prípad". Úrady firme prikázali, aby do 27. apríla predložila kompletnú správu. "Na základe faktov, ktoré budeme mať z prehliadky a zo správy, ktorú nám spoločnosť dodá, by sme chceli zistiť rozsah nezrovnalostí čo najskôr," uviedol šéf úradu vlády Jošihide Suga. Firma už pozastavila výrobu a predaj modelov eK, eK Space a Dayz Roox, ktorých sa manipulácie týkali. Ide o takzvané minivozidlá s objem motora do 660 kubických centimetrov pre domáci trh.

Analytik Akira Kišimoto, ktorý skúma automobilový trh v banke JPMorgan, odhaduje, že prípad by mohol Mitsubishi vyjsť na viac ako 50 miliárd jenov. Okrem odškodnenie zákazníkov a nákladov na výmenu súčiastok bude cena zahŕňať aj kompenzáciu pre Nissan, ktorý na manipulácie prišiel.

Ak sa s akciami firmy na tokijskej burze neuskutoční za celý deň obchod, považuje burza za platný kurz cenu indikovanú v obchodných príkazoch. Tá vo štvrtok klesla o maximálne povolených 20 percent na 583 jenov, čo bolo nové rekordné minimum. Za dva dni tak akcie Mitsubishi stratili tretinu hodnoty, čo predstavuje stratu celkovo 2,5 miliardy dolárov.

Mitsubishi sa už niekoľko rokov snaží získať späť dôveru zákazníkov, o ktorú firma prišla po škandále so poruchami na začiatku tohto storočia. Škandál vypukol potom, čo sa ukázalo, že automobilka od 70. rokov zatajoval u svojich vozidiel celý rad problémov.

Prešľap Mitsubishi prichádza v čase, keď automobilový priemysel je kvôli manipuláciám Volkswagenu pod drobnohľadom úradov. Volkswagen vlani priznal, že do vozidiel s naftovými motormi inštaloval softvér umožňujúci pri testovaní emisií skrývať vysoko nadlimitné hodnoty oxidov dusíka. Po celom svete sa škandál týka približne 11 miliónov naftových áut.

Nemecká automobilka už v USA dospela k rámcovej dohode o riešení emisnej aféry. Automobilka údajne súhlasila, že zákazníkom v USA ponúkne spätné odkúpenie až 500 000 naftových áut so softvérom umožňujúcim obchádzať americkej emisné normy. Agentúre Reuters to oznámili dva zdroje oboznámené s touto záležitosťou. Volkswagen by podľa zdrojov tiež mohol ponúknuť, že problémové vozidlá opraví, ak americkí regulátori dajú neskôr úprave zelenú. Nie je však podľa Reuters isté, či bude tieto vozidlá za opraviteľné považovať tiež americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA).

Nemecký denník Die Welt dnes napísal, že súčasťou dohody o riešení emisnej aféry je vyplatenie odškodného 5000 dolárov každému zákazníkovi v USA dotknutému aférou. Naopak vraj neobsahuje podrobný plán o spôsobe úpravy problémových áut. Dohoda vraj bude vo štvrtok v San Franciscu predložená sudcovi Charlesovi Breyerovi. Ten už v marci uviedol, že pokiaľ nebude dohoda dosiahnutá do štvrtka, zváži možnosť začatia súdneho procesu.

Americké ministerstvo spravodlivosti začiatkom tohto roka podalo na Volkswagen kvôli škandálu civilnú žalobu. Tá by automobilku mohla podľa agentúry Reuters teoreticky vyjsť až na 46 miliárd dolárov. Volkswagen navyše v súvislosti so škandálom čelí rade ďalších žalôb a vyšetrovaní. Bude sa tiež musieť vysporiadať s rozsiahlymi nákladmi na úpravu áut, ktorých sa škandál týka. Na to si už firma vlani dala bokom 6,7 miliardy eur. Zdroje agentúry Reuters oboznámené so situáciou uviedli, že automobilka túto rezervu zvýši na viac ako desať miliárd eur.

Akcie automobilky dnes pod vplyvom špekulácií o možnej dohode s americkými regulátormi stúpli o 6,6 percenta. Bol to najväčší prírastok z titulov v nemeckom burzovom indexe DAX. Agentúry DPA informovala, že Volkswagen by kvôli nákladom súvisiacim s emisným škandálom mohol zrušiť výplatu dividend.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy