Systém kontroly diaľničných známok je nefunkčný, tvrdí IDH

, SITA Foto: SITA/AP

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo nesúhlasí s aktivitami ministerstva dopravy pri hľadaní riešenia pre nefunkčný systém automatickej kontroly elektronických diaľničných známok. Zásadne odmieta zvažovaný generálny pardon na pokuty za nezaplatenie poplatkov, ktoré len zlegalizujú dnešný stav a pomôžu neplatičom. Ministerstvo by malo oddeliť spájanie nefunkčnosti systému kontroly od vymáhania pokút.

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) považuje systém automatickej kontroly elektronických diaľničných známok (eDZ) za nefunkčný, ale nesúhlasí s aktivitami ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja pri hľadaní riešenia problému. Zásadne odmieta zvažovaný generálny pardon na pokuty za nezaplatenie poplatkov, ktorý len zlegalizuje dnešný stav a pomôže neplatičom. Inštitút považuje za zásadné, aby ministerstvo dopravy oddelilo spájanie nefunkčného systému kontroly od vymáhania pokút.

"Používanie diaľnic a rýchlostných ciest je na Slovensku spoplatnené a kto ich využíva musí platiť – takto sú dnes nastavené pravidlá. Štát musí vymáhať pokuty v rozumnej výške od tých, čo nedodržiavajú pravidlá bez ohľadu na počet takýchto áut a početnosť priestupkov," informoval v stredu predseda správnej rady IDH Ondrej Matej.

Inštitút vyzýva ministerstvo dopravy, aby zverejnilo informáciu, či je systém automatickej kontroly diaľničných známok schopný generovať podklady o využívaní diaľničných úsekov a následne podklady pre pokuty, prípadne prečo systém nie je funkčný. "Zároveň žiadame Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, aby zverejnilo štatistiky porušovania pravidiel pri platení za využívanie cestnej infraštruktúry, na prevádzku ktorého boli použité finančné prostriedky občanov," uviedol Matej.

Opozičná strana Sloboda a Solidarita (SaS) minulý týždeň oznámila, že navrhne generálny pardon pre pokuty za chýbajúcu diaľničnú známku. V parlamente predloží návrh novely zákona o diaľničnej známke s cieľom znížiť pokutu na úroveň ceny ročnej známky 50 eur. Súčasná výška pokuty 300 eur je podľa liberálov drakonická a je v rozpore s princípom primeranosti. Poslanec za liberálov Miroslav Ivan upozornil, že čiernym pasažierom sa môže stať vodič aj bez svojho vedomého pričinenia. "Stačí, ak urobí omylom napríklad chybu pri vypĺňaní formulára. O to skôr je nevyhnutné, aby sa vodiči o spáchaní priestupku dozvedeli v čo najkratšom čase, pretože pokutu 300 eur môžu dostať opakovane za každý deň jazdy načierno,“ uviedol.

Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) podľa SaS ešte len spracúva údaje z kontrol zo začiatku roka, čím podľa nej dokazuje totálnu nepripravenosť na realizáciu zákona o diaľničnej známke. Liberáli preto navrhnú jednu 50-eurovú jednorazovú pokutu bez ohľadu na počet zameraní. "Tento generálny pardon bude platiť dovtedy, kým NDS nastaví svoje systémy tak, aby pokuty za jazdu bez diaľničnej známky prichádzali previnilcom v reálnom čase,“ informovala poslankyňa za SaS Jana Kiššová. Liberáli zároveň navrhnú možnosť zakúpenia diaľničnej známky na ľubovoľné časové intervaly do jedného roka.

NDS doteraz nezverejnila žiadne údaje o počte a príjmoch z predaných nových e-známok od začiatku tohto roka a dokonca ani súhrnnú štatistiku o predaji pôvodných diaľničných nálepiek za celý minulý rok. Naposledy 8. februára informovala, že bez elektronickej diaľničnej známky sa po spoplatnených diaľniciach a rýchlostných cestách k 5. februáru pohybovalo 7 483 vozidiel. Kontrolný systém vtedy odhalil aj 1 102 áut, ktoré si zakúpili krátkodobú desaťdňovú známku, no po diaľniciach jazdili ešte aj po uplynutí jej platnosti. Odvtedy už diaľničiari ďalšie informácie neposkytli. Napriek tomu, že tisíce vodičov za využívanie diaľnic nezaplatili, pokutu pre spracovanie údajov doteraz podľa medializovaných informácií nedostali.

Službu výberu a evidencie úhrady diaľničných známok pre diaľničiarov prevádzkuje mýtna spoločnosť SkyToll, a. s.

Súvisiace články

Aktuálne správy