Slovenskí spotrebitelia sú o niečo optimistickejší

V posledných troch mesiacoch minulého roka boli slovenskí spotrebitelia vďaka priaznivým hospodárskym výsledkom o niečo optimistickejší ohľadom budúcich výsledkov slovenskej ekonomiky. Vyplýva to z údajov štúdie GfK Consumer Climate Europe, ktoré vychádzajú z prieskumu uskutočňovaného v krajinách EÚ v mene Európskej komisie.
Podľa štúdie v decembri dosiahli ekonomické očakávania úroveň 23,2 bodu, čo je presne o 11 bodov viac ako v septembri. Jedným z dôvodov uvedeného optimizmu je rýchly rast hrubého domáceho produktu, ktorý sa v treťom štvrťroku medziročne zvýšil o 3,7 %.  
Tento rastový trend mal tiež pozitívny vplyv na príjmové očakávania slovenských spotrebiteľov, kde sa ukazovateľ zvýšil o 7,8 bodu na súčasnú úroveň 27,4 bodu. K tomuto číslu určite prispel aj súvislý pokles nezamestnanosti, keďže medzi januárom a novembrom 2015 sa podiel ľudí bez práce znížil o 1,5 percenta a v súčasnosti sa nachádza na úrovni 10,8 %.
Na druhej strane však počas štvrtého kvartálu ochota Slovákov k nákupom kolísala, až kým nakoniec v decembri naznačila mierne stúpajúci trend. Medzi septembrom a decembrom sa daný ukazovateľ zvýšil o 2,2 bodu a dosiahol celkovú úroveň 4,4 bodu. V medziročnom porovnaní je to však o takmer 26 bodov menej.
Indikátory štúdie GfK Consumer Climate Europe sú založené na každomesačných prieskumoch zameraných na spotrebiteľské nálady. Skúmajú všeobecnú hospodársku situáciu v rôznych krajinách a situáciu jednotlivých domácností. Každý mesiac na otázky prieskumu odpovedá vzorka približne 40.000 respondentov, ktorí sú reprezentatívni z hľadiska dospelej populácie 28 členských krajín EÚ.
TASR informovala Katarína Lepiešová z GfK.

Súvisiace články

Aktuálne správy