Ideálna dlhodobá investícia: Už žiadne akcie ani zlato, najlepšie zhodnocujú luxusné kabelky

, Baghunter;quartz;fortune;WSJ Foto: SITA

Ak hľadáte dobrú dlhodobú investíciu, možno budete chcieť zabudnúť na akciový trh a vašu pozornosť nezaujme ani zlato. Namiesto toho sa rozhodnete kúpiť novú kabelku. Samozrejme, nebude to hocijaká taška, mala by to byť podľa možnosti Hermès Birkin, značka patriaca k najexkluzívnejším na svete.

Podľa Baghunter, čo je on-line trhovisko pre nákup a predaj mimoriadne drahých tašiek, je priemerná ročná miera návratnosti v prípade tašky Birkin skutočne rýchlejšia ako obchodovania  s indexom S&P 500 a zlatom dokopy za ostatných 35 rokov. Po úprave o infláciu dosahuje návratnosť pri S&P 500 v priemere  8,7 % ročne, a zlato -1,5 %, zatiaľ čo v prípade kabelky Birkin to bolo 14,2 %.

Hodnota kabelky sa hýbala podstatne menej, než bola volatilita akciového trhu, čo by mohlo byť dobré ale aj zlé, záleží na tom, aký typ investície uprednostňujete. Hodnoty uvedené vyššie predpokladajú, že ako investor ste kúpili titul, alebo akcie a jednoducho ste ich držali po všetky tie roky bez toho, aby ste sa aktívne snažili maximalizovať svoje zisky tým, že naskakujete a vystupujete z z investícií podľa toho, ako sa trhy vyvíjajú. V spomínanom časovom horizonte 35 rokov z indexu S&P ste mohli mať vysoký ročný výnos, napríklad 37,2 % v roku 1995, naopak minimum, -36.6 % v roku 2008. Ak sa pozrieme na investíciu do kabelky Birkin, je minimum a maximum úplne inde. Najviac sa „titul“ vyšplhal na 25 % a dno predstavovalo 2,1 %, nikdy to nebola záporná hodnota. Ale samozrejme investor, ktorý dokázal nákup aj predaj správne načasovať pohybom trhu, mohol z indexu S&P vytrieskať omnoho viac.

V roku 2015 boli predpokladané ročné výnosy indexu S&P 500 iba 1,36 %, čo je najhorší výsledok od roku 2008. Tento trend by mohol pokračovať aj v roku 2016 s tým, že trh odštartoval začiatkom roka najhoršie za viac ako desať rokov. "Nie je vôbec prekvapujúce vidieť taký výpredaj ak vezmeme do úvahy negatívne titulky z Číny a napätie medzi Iránom a Saudskou Arábiou," povedal Ryan Larson, šéf obchodovania s akciami v RBC Global Asset Management. "Pravdepodobne budeme svedkami tohto druhu volatility počas väčšej časti roku 2016."

Máme pred sebou početné ukazovatele, ktoré hovoria o globálnej recesii v roku 2016, vrátane navýšenia štátneho dlhu v Európe, problému dlhodobého rastu študentských pôžičiek v USA, poklesu maloobchodných tržieb, poklesu továrenských zákaziek v USA, oslabenia rastu vývozu z USA, a deklinácie podnikových ziskov. Všetko to poukazuje na podobné príznaky ako sme videli tesne pred poslednou recesiou.

Po prepade zlata v minulom roku existujú silné debaty o tom, ako sa mu bude dariť v roku 2016. Analytici 10 investičných bánk, ktoré zverejnil Wall Street Journal, predpovedajú ročný priemer približne 1114 dolárov za uncu, pre porovnanie v roku 2015 to bolo v priemere 1156 dolárov. Sú tu však dva hlavné faktory, ktoré naznačujú smer zlata v priebehu roka 2016. Prvým je, že zlato má tendenciu byť nepriamo úmerné k doláru. Či dolár posilňuje, alebo oslabuje, nebude to mať vplyv na cenu zlata. Druhým faktorom je vývoj cien ropy, ktoré ovplyvňujú aj ceny zlata. Ak sa uvalia sankcie  na Irán, produkcia ropy bude ešte vyššia čo negatívne ovplyvní cenu zlata. So zlatom a komoditami sa spája neistota a nepredvídateľnosť. Je veľmi ťažké predpovedať vývoj cien.

Ale symbol spoločenského postavenia pre elitu a ultra-bohatých, zostáva hlavným faktorom, ktorý ovplyvňuje trh s luxusom aj v roku 2016. Všetky známky poukazujú, že túžba vlastniť luxusný tovar zostáva silná hlavne vďaka osobnostiam a podpore médií.

Baghunter tvrdí, že svoje čísla ohľadom indexu S&P a zlatu berie do úvahy od decembra 1980, teda tesne predtým, ako sa objavila značka Birkin. V roku 1981 sa herečka Jane Birkinová počas náhodného stretnutia s vtedajší generálnym riaditeľom Hermès, keď sedeli vedľa seba v lietadle, navrhla, že spoločnosť by mohla ponúknuť dámsku tašku s vreckami.

Jane Birkin
Podľa Evelyn Foxovej, zakladateľky portálu Baghunter, vypovedajú tieto zistenia o stabilite ultra-luxusného trhu. Na rozdiel od akciového trhu, výrobky umiestňované na regulárny luxusný trh, ktorý zahŕňa aj relatívne dostupný tovar značiek ako Burberry alebo Gucci, kolíše len minimálne, a to aj v ťažkých ekonomických časoch.

Porovnanie "investície" do tašky a akciového trhu je trochu ako by sme miešali jablká s hruškami. Stačí ak vezmeme do úvahy samotnú počiatočnú investíciu. Neraz práve vysoká cena bráni nákupu kabelky Birkin, v porovnaní s hotovosťou, ktorá vám stačí na nákup akcií. Spodná cenová hranica totiž začína pri novej kabelke Birkin niekde okolo 60 000 dolárov a končí neraz pri 223 000 dolároch. Začiatkom minulého leta sa jedna takáto kabelka predávala v aukcii Christie v Hongkongu za 223 tisíc dolárov, zlomilo to svetový rekord pre kabelku predanú v aukcii. Bola z krokodílej kože v ružovej farbe zdobená zlatom a diamantmi. Pre porovnanie, dokonca ani Áčkový podiel v Berkshire Hathaway Warrena Buffetta vám v súčasnosti neprinesie viac než 192 tisíc dolárov.

Jedným z dôvodov prečo sú tašky Birkin tak drahé je ich nedostatok. Predstavujú symbol spoločenského postavenia, nosia ich také celebrity ako Victoria Beckham, alebo Pharrell Williams. Sú preslávené tým, že sú neustále "vypredané", ak máte to šťastie a dostanete sa na zoznam čakateľov, bude trvať dlhých šesť rokov kým prídete na rad. Hermès tento akútny nedostatok odôvodňuje tým, že výroba si vyžaduje zdĺhavý proces, najskôr sa musí nazbierať dostatočný počet prémiových zvieracích koží, ktoré sa spracúvajú až sa dostanú do rúk prísne vyškoleným remeselníkom vo Francúzsku, ktorí z nich ručne ušijú niečo, na čo luxusný trh už dychtivo čaká. Tašky majú doživotnú záruku a vzhľadom k ich kvalite, mohli by byť odovzdávané ako dedičstvo. "Za zaplatenú sumu dostanete omnoho viac, než len značku  Hermès," povedala Marissa N. Stempienová, módna redaktorka JustLuxe.com. "Krokodílom trvá niekoľko rokov, než dosiahnu dospelosť, musia sa ochraňovať aby sa ich koža nepoškodila, navyše krokodílie farmy musia spĺňať prísne etické štandardy v medzinárodnom meradle."

Nie každý s týmto vysvetlením súhlasí, s odôvodnením, že Hermès vedome nevyrába dostatok, aby tým umelo udržal  hodnotu a vysokú prestíž akou tašky v súčasnosti disponujú. Exkluzivita tiež pomáha udržať hodnotu značky. Nenájde sa tak veľa ľudí, ktorí by dumpovali cenu tým, že by trh zaplavili šesťdesiattisícovými taškami na nákup ktorých museli čakať roky. Samozrejme, vyhovuje to aj iným, nielen výrobcovi, napríklad taký Baghunter, bude určite šťastný, ak sa rozhodnete investovať do kúpy staršej kabelky prostredníctvom nich. Hermès totiž svoje dve najslávnejšie značky kabeliek Birkin a Kelly ani neuvádza na webových stránkach módneho domu. Načo, keď si ich človek nemôže kúpiť on-line, ale ani keď navštívi najbližšiu predajňu. Najskôr musíte dokladovať svoju vernosť značke. Alebo, ak máte v peňaženke dvojnásobok ceny, môžete si niekoho najať, kto vám ju zoženie.

Súvisiace články

Aktuálne správy