Nákup so zľavou: Prečo to temné označenie Čierny piatok?

, wiki, ČTK Foto: SITA

Niektoré obchodné reťazce a e-shopy dnes, na tzv. Čierny piatok, ponúknu mimoriadne zľavy. Obchodníci sľubujú zníženie cien vybraných produktov v desiatkach percent. Prvýkrát sa na Slovensku do nákupného šialenstva zapoja aj niektoré veľké obchodné reťazce.

Nákupný sviatok Black Friday je v USA synonymom rekordných zliav a štartom vianočnej nákupnej horúčky. Prebieha vždy v piatok po Dni vďakyvzdania a obchody otvárajú vždy veľmi skoro, niektoré už o štvrtej ráno. Označenie "čierny piatok" zrejme vzniklo v 60. rokoch minulého storočia ako popis komplikácií, ktorým museli vodiči a policajti čeliť kvôli výnimočne hustej doprave spôsobenej  náporom nakupujúcich.

"Sú to hlavne pracovníci nákupných centier, pre ktorých je deň po Dni vďakyvzdania čiernym piatkom," hovorí Belle Stephens z Moorestown Mall. "Pre nás zamestnancov je to extrémne namáhavý a dlhý deň."

Najčastejšie vysvetlenie výrazu Čierny piatok má ale korene v účtovníctve. Účtovníci kedysi zapisovali finančné výsledky do kníh pomocou červeného a čierneho atramentu. Čiernou farbou odlišovali kladné čísla od záporných, ktorá písali červeným. Čierny piatok je podľa teórie začiatkom obdobia, kedy si maloobchodníci začínajú pripisovať zisky. Predajcovia zvyčajne vykazujú po väčšinu roka finančné straty, do zisku ich prehupnú až predvianočné nákupy. "Teória čierneho atramentu" sa prvýkrát objavila vo Philadelphia Inquirer 28. novembra 1981.

Black Friday v tradičnej podobe v USA, Kanade a Británii je v kamenných obchodoch spojený aj so zábavou a nákupným šialenstvom. V určitú hodinu sú totiž zákazníci vpustení do obchodu a súťažia medzi sebou v tom, kto dokáže rýchlejšie dobehnúť k ponúkanému tovaru v akcii, ktorého počet je limitovaný.

Súvisiace články

Aktuálne správy