NKÚ nemá odborníkov, ktorí by riešili podnet týkajúci sa bratislavského obchvatu

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR nemá odborníkov na to, aby riešil podnet ohľadom vládneho projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) na obchvat Bratislavy. Na NKÚ sa s podnetom obrátila Nadácia Zastavme korupciu.
„Prijali sme tento podnet, ale veľmi ťažko budeme môcť ísť do realizačnej fázy. Je to komplikovaná agenda aj pre NKÚ. Musím otvorene povedať, že v našich, teda kontrolórskych radoch, sa nenachádzajú odborníci, ktorí by dokázali urobiť takúto analýzu. Je to ťažká téma, ktorej sa sami nevieme zhostiť,“ povedal dnes na tlačovej konferencii v parlamente šéf NKÚ Karol Mitrík.
Ak by NKÚ podnet riešil, musel by si podľa Mitríka prizvať pomoc. Odborníkov na takúto prácu má podľa neho napríklad Ústav súdneho inžinierstva. „Sú tam renomovaní odborníci, ktorí sa touto problematikou zaoberajú,“ poznamenal s tým, že kontrolóri NKÚ kontrolujú finančnú disciplínu v krajine, vykonávajú kontrolu súladu a výkonnostnú kontrolu.
Nadácia Zastavme korupciu sa na NKÚ obrátila, lebo sa jej nepozdáva, že napriek viacerým závažným zisteniam inštitútu INEKO pokračuje vláda v jeho prípravách bez zmien a bez diskusie s verejnosťou. Riaditeľ nadácie Pavel Sibyla upozornil, že ide o najväčší PPP projekt svojho druhu v Európe, pri ktorom len výška stavebných nákladov predstavuje 1,2 miliardy eur a spolu s nákladmi na financovanie a prevádzku v ďalších rokoch by mohol stáť slovenských daňovníkov 4 miliardy eur.
Nadácia v podnetoch uvádza zistenia, ku ktorým dospel inštitút INEKO. Okrem spochybnenia finančnej výhodnosti PPP projektu v porovnaní s tradičným obstarávaním poukazuje aj na súťaž na poradcu pre projekt s jediným uchádzačom, či na absenciu porovnania obchvatu s inými alternatívami, ako odľahčiť dopravu v Bratislave a v spádovom okolí. Podľa nadácie existujú vážne pochybnosti, či sa benefity obchvatu približujú jeho nákladom. Preto sa obrátila na NKÚ a Európsku investičnú banku, ktorá plánuje investovať do projektu 500 miliónov eur. K obom podnetom pridal podpis aj riaditeľ INEKO Peter Goliaš.
Táto aktivita je iba snahou spropagovať štúdiu, ktorá má množstvo faktických chýb a nesprávnych výpočtov, uviedlo v reakcii na podnety ministerstvo dopravy. Poukazuje na to, že jeden z autorov štúdie inštitútu INEKO je zároveň aj spolupracovníkom Nadácie Zastavme korupciu. „Túto snahu vnímame ako politizáciu tejto odbornej témy, čo nie je šťastné. Túto skutočnosť jasne dokazuje fakt, že títo takzvaní odborníci hovoria o predražení projektu ešte skôr, ako je známa reálna vysúťažená cena,“ upozornil hovorca rezortu Martin Kóňa. Ministerstvo sa podľa neho v žiadnom prípade nebráni verejnej kontrole tohto projektu.

Súvisiace články

Aktuálne správy