Inteligentné technológie v akcii: Na otvorenie bankového účtu stačí selfie a fotka pasu

, businessinsider Foto: monese;YT/AFP;SITA

Celý proces netrvá dlhšie ako 3 minúty. Je určený pre migrantov a ideálne pre ľudí, ktorí práve prišli do cudzej krajiny, kde zatiaľ neregistrujú ich finančnú stopu.

Bankové služby výhradne cez mobilné zariadenie sa snaží vybudovať niekoľko hráčov, za všetkých spomeňme Mondo, Starling Bank či Atom Bank. Monese je ale ten, kto sa zameriava na migrantov a tým sa odlišuje od ostatných, ktorí idú po tradičných bankových zákazníkoch. Je to už vyše dvoch rokov starý startup, prvé účty začal zakladať na začiatku tohto roka. Nová služba je stále len na pozvanie, na „čakačke“ je momentálne viac než 56 000 ľudí.

"Neinvestovali sme nič pre získanie takejto zákazníckej základne. Záujem je tak veľký, že ľudia musia stáť vo fronte,“ povedal zakladateľ a šéf Monese Norris Koppel.

Majitelia účtu získajú debetnú kartu Visa spojenú s účtom, pričom výbery a platby sú zdarma. Za prevody peňazí do zahraničia a zámorské výbery si firma účtuje nízke poplatky. Medzinárodné prevody sú spoplatňované ako v prípade TransferWise, hoci firmy nie sú nijak prepojené.

Zaujímavé je, že Monese nemá bankovú licenciu, ale spolupracuje s bankami v celej Európe, kde majú zákazníci uložené peniaze. Monese má licenciu od britského regulátora len na e-peniaze, ktorá umožňuje držať digitálne peniaze, ale neinvestuje ani neposkytuje úver ako bežná banka. "Toto je zámerné, pretože sme zistili, že banková licencia by nás v skutočnosti len obmedzovala. Tým, že máme licenciu na e-peniaze, je pre nás oveľa jednoduchšie rokovať s bankami, tie nás totiž nevnímajú ako konkurenta, ale ako partnera,"argumentuje Koppel. Iné je to ale z pohľadu zákazníkov. "Naše banky nemajú priamy vzťah s našimi zákazníkmi, v ich očiach sme banka my."

Banky a finančné spoločnosti si musia dávať pozor pri registrácii potenciálnych zákazníkov. Musia postupovať ako im to určuje regulátor, uistiť sa, že nejde o jedincov z rizikovej skupiny, aby sa náhodou nepodieľali na ilegálnych obchodoch, či praní špinavých peňazí a že uložené peniaze nie sú spojené s trestnou činnosťou. Ako dlho asi trvá overenie všetkých týchto skutočností? Start up Monese tvrdí, že sa to dá stihnúť rýchlejšie než by ste čakali.

Mulenga Agley, viceprezident Monese tvrdí, že sa inšpirovali situáciou v Británii. "Zamerali sme sa na skutočnosť, že keď prídete do Veľkej Británie z inej krajiny, je až neuveriteľne ťažké otvoriť si bankový účet. Je za tým niekoľko dôvodov. Zastarané systémy, ale aj náročné overenie identity. Aj keď ste úspešní, trvá to týždne, kým vám otvoria účet. "

Prvý krok: Fotka pasu
Už to nie je len meno alebo dátum narodenia. Moderné technológie umožňujú skontrolovať doklady totožnosti, v tomto prípade pasu, na rôznych úrovniach. Rovnako ako colníci na letisku aj súkromné spoločnosti dokážu získať dáta z čipu cestovného pasu a analyzovať ich v zlomku sekundy, aby zistili, či sú dokumenty pravé. Inými slovami, moderné mikročipové pasy majú dve funkcie. Zoskenovaním čipu sa dostanete ku údajom ako je meno či dátum narodenia, ktoré môžu pri prihlasovaní sa do aplikácie ušetriť čas. Čip môže tiež pomôcť overiť pas a aplikáciu.

Druhý krok: Selfie
Možno sa pousmejte, že žiadna seriózna firma by od vás nežiadal selfie. Je to však krok na personalizáciu zákazníka, v skutočnosti slúži k ďalšiemu overeniu totožnosť, porovnáva sa biometrický údaj získaný z vášho dokladu totožnosti so selfie tváre. Biometrické údaje, ako je farba očí, tvar tváre atď. sa získajú v tomto prípade z pasu a porovnávajú sa so zaslanou fotkou, či nejde o kradnutý pas.

Tretí krok: Overenie adresy
"V aplikácii žiadame zadanie adresy a následne ju overujeme cez tisíce dátových bodov a spoľahlivých partnerov. Zdroje sú pravidelne aktualizované, takže ani tento krok nebude trvať dlho," vyjadril sa tím Monese pre businessinsider. Trik je v tom, že majú prístup do dátových zdrojov v celej Európe, takže aplikácia je ideálna pre migrantov. Môžete si otvoriť účet založený na bývalej adrese, táto adresa už bude prepojená s vašou kreditnou históriou. Tým sa systém líši od väčšiny bánk, ktoré využívajú iba kreditné dáta z domovského štátu. Ak v Monese nenájdu zhodu, automaticky sa žiadosť nezamieta, ako sa to bežne deje v bankách. Ak je to nutné, využije sa overovací dokument, prostredníctvom ktorého zákazník preukáže, že žije na adrese v rámci únie. Všetky tieto procesy sú integrované priamo do aplikácie.

Štvrtý krok: Kontrola proti praniu špinavých peňazí.
Monese sú členmi niekoľkých združení zameraných proti podvodom, praniu špinavých peňazí a protiteroristických organizácií, ktoré medzi sebou zdieľajú svoje údaje. Pomáha to zohrať dôležitú úlohu pre zachovanie verejnej bezpečnosti, aby žiaden zo zákazníkov, ktorí žiadajú o Monese účet, nebol na čiernej listine, alebo nemal za sebou minulosť spojenú s trestnou činnosťou.

Piaty krok: Kontrola prostredníctvom sociálnych sietí
Každý kto „žije“ na sociálnej sieti, zanecháva za sebou digitálnu stopu. Sociálna sieť sa tak stáva kľúčovou oblasťou na vypátranie identity budúcich zákazníkov. Aj keď je to zatiaľ len pomocná metóda, doteraz sa ukázala ako neuveriteľne efektívna. Monese využíva aj geo-umiestnenie na dodatočnú kontrolu. Ak si zákazník otvára účet na mobilnom zariadení pripojenom k internetu, hneď ho „zamerajú“, či náhodou nie je na inom mieste počas registračného procesu, ako sám tvrdí.

Šiesty krok: Skype rozhovor
Ak v Monese stále nie sú po tom všetkom spokojní, alebo ak zákazník nedokázal poskytnúť všetky relevantné informácie, skúsia si ho preklepnúť cez Skype rozhovor, aby sa cez tento komunikačný kanál pokúsil doplniť chýbajúce údaje. Nie je to však často. On-line overenie cez videochat firma využíva len vtedy, ak všetko ostatné zlyhá. Je to podobný rozhovor ako keď vám v pobočke banky pracovník kladie otázky pri otváraní účtu, rozdiel je len v tom, že zákazníci nemusia nikam chodiť, urobia to z pohodlia domova, či dočasného domova.

Siedmy krok: Hotovo!
Monese tvrdí, že na otvorenie účtu im stačia 3 minúty a za tento krátky čas sú schopní spustiť všetky požadované overenia, aby sa uistili, že skutočne poznajú identitu osoby, ktorá sa pripojila a chce využiť bankové služby. "Je pre nás dôležité výslovne uviesť, že nikdy nebudeme predávať údaje o zákazníkoch tretej strane. Jednoducho sa to nehodí do našej firemnej etiky. Súkromie a bezpečnosť dát našich zákazníkov je pre nás úplnou prioritou," tvrdia v Monese. Že vám takéto vyjadrenie nestačí? Nuž nemusíte byť hneď paranoidní, aby ste odmietli niekomu posielať fotku pasu, či osobné údaje, pravdou je, že databázy sú dnes veľký biznis. A či sa k nim dostanú nepovolaní kúpou, alebo hackerským útokom, nie je z pohľadu okradnutého zákazníka vôbec podstatné.

Súvisiace články

Aktuálne správy