Greenpeace žiada zrušenie daňového zvýhodnenia dieselových vozidiel

Vzhľadom na znečistenie ovzdušia v nemeckých mestách požaduje Greenpeace vyššiu daň na vozidlá s dieselovými motormi. Finančné privilégiá v porovnaní s benzínovými autami nie sú viac únosné, myslí si odborník Andree Böhling. „Dieselové vozidlá sú preukázateľne škodlivejšie pre životné prostredie aj zdravie než porovnateľné benzínové autá. Daňové zvýhodnenie dieselu musí konečne padnúť,“ povedal pre agentúru DPA.
Greenpeace argumentuje, že staršie dieselové motory vypúšťajú oveľa viac oxidov dusíka než porovnateľné benzínové. Preto nepovažuje daňové zvýhodnenie za odôvodnené. „Diesel je najšpinavšie automobilové palivo,“ tvrdí organizácia. Vyššie príjmy z daní by sa dali použiť na verejné projekty, napríklad podporu verejnej prepravy osôb. Súčasné daňové zvýhodnenie dosahuje ročne viac než sedem miliárd eur.
Ochranárska organizácia poukazuje aj na podporu verejnosti. Inštitút Emnid vykonal na podnet Greenpeace prieskum verejnej mienky, podľa ktorého až 62 % respondentov odmieta daňové zvýhodnenie dieselu. V prospech nižších daní sa vyjadrilo len 31 % účastníkov. Väčšina opýtaných (55 %) považuje benzín za ekologicky čistejšie palivo než diesel (25 %).
Odborníci pochybujú, či je benzín naozaj čistejší než motorová nafta. I keď samotné dieselové palivo obsahuje viac CO2 a produkuje viac oxidov dusíkov, pri spaľovaní však moderné naftové motory produkujú spravidla menej CO2 než rovnako veľké benzínové agregáty. Automobilky, dodávatelia aj odborníci Spolkového úradu pre životné prostredie preto z hľadiska celkovej klimatickej bilancie považujú dieselové motory za výhodnejšie.
Nemecké združenie automobilového priemyslu VDA sa na tento postoj pozerá kriticky, keďže minimálne v prípade emisií oxidu uhličitého (CO2) sú dieselové motory čistejšie než benzínové. VDA síce uznáva, že staršie dieselové motory produkujú viac oxidov dusíka než podobne výkonné benzínové agregáty, avšak moderné motory majú v porovnaní s benzínovými o 25 % nižšiu spotrebu a 15 % nižšie emisie CO2. Paušálne zvýšenie daní na dieselové vozidlá nie je podľa VDA riešením. „Každé percento, o ktoré sa zníži predaj dieselových áut, odďaľuje Nemecko od splnenia cieľov emisií CO2,“ vysvetľuje VDA.

Súvisiace články

Aktuálne správy