Lákajú vás akcie? Desať otázok, na ktoré hľadajte odpoveď ešte pred ich nákupom

, thestreet.com Foto: thinkstock

Malo by to byť samozrejmosť, že si spoločnosť poriadne preveríte, než svoju ťažko zarobenú hotovosť investujete do jej akcií. Trhové krachy by nás mali naučiť, že bezstarostný investičné štýl nefunguje. Realita je však taká, že len máloktorí investori svoje rozhodnutia skutočne zvažujú, z krachov ako by sa nechceli poučiť.

1. Čo firma robí?
Warren Buffett vyhlásil, že nikdy neinvestuje do ničoho, čomu nerozumie. Ale ak aj najslávnejší investor posledných 60 rokov prizná, že nerozumie všetkým spoločnostiam, ako by to potom mohol dokázať radový drobný investor? Existuje veľa miest, kde možno hľadať informácie o firme, asi byu ste mali začať jej webovými stránkami.

2. Je firma zisková?
Často je kvôli všelijakým účtovným úpravám zložité odhadnúť skutočný stav firemných ziskov. Investori sa to väčšinou snažia vyčítať zo štvrťročných a ročných reportov. Neraz sa však ukázalo, že reportované zisky neboli reálne.

3. Aká je história firmy a jej výhľad?
Z rýchleho pohľadu na staršie správy týkajúce sa firmy a z jej minulých reportov zistíte skutočne veľa. Rastú firme stabilne zisky, alebo sú skôr volatilné? Žiadny strom nerastie do neba, takže ak je firma zrelou technologickou stálicou, dokáže si udržať tempo ziskov minulosti, keď ešte bola rastovým nováčikom na trhu?

4. Ako trh firmu ohodnocuje?
Je úžasné nájsť firmu, ktorej zisky rastú exponenciálne. Druhou stranou rovnice ukazovateľa P/E (ceny voči ziskom) je hodnota, ktorú trh za tento rast a výhľad ziskov platí. Je tu niekoľko základných metód určenia firemnej valuácie – ukazovatele P/E, P/S a ďalšie. Tieto čísla si jednoducho vyhľadáte na finančných serveroch. Hoci P/E nie je perfektným meradlom, môže investorom poskytnúť pomôcku na ocenenie akcie.

5. Kto sú konkurenti firmy?
Firmy nepôsobia vo vákuu. Každá Coca-Cola má svoju Pepsi a rad ďalších konkurentov. Firmy sa neustále snažia prebrať biznis tých ostatných. Investori by mali vedieť, ako "ich" firma na trhu vo vzťahu ku konkurentom stojí. Má najväčší trhový podiel v odvetví? Je malým, ale rastúcim hráčom na okrajovom trhu? Dominuje priemyslu jedna spoločnosť, alebo ide o fragmentované odvetvie, kde aj tá najväčšia firma kontroluje menej ako 10 % trhu? Stále väčšiu pozornosť by mali ľudia venovať konkurencii za hranicami, pretože niektoré zahraničné firmy sú schopné vyrábať s nižšími nákladmi, čo môže pôsobiť tlak na ziskové marže.

6. Kto firmu riadi?
Na rozdiel od portfólio manažérov nemajú drobní investori možnosť sadnúť si s manažmentom a pohovoriť si s ním ešte predtým, ako urobia investičné rozhodnutia. Aj tak ale existuje dosť spôsobov, ako sa k informáciám o manažmente. Každá dôležitá firma má svoje webové stránky so zoznamom vrcholných manažérov. Vyčítate z nich, ako dlho v spoločnosti pracujú, a urobíte si obrázok o zázemí firmy a jej histórii. Ak manažér mení často pozície, nesvedčí to o stabilite firmy. Manažéri tiež často píšu rôzne analytické a vedecké články alebo publikácie o danom odvetví.

7. Je rozvaha firmy zdravá?
Rozvážni dlhodobí investori sa musia vedieť prehrýzť firemnou rozvahou. Je spoločnosť zadlžená až po uši a svoje dlhy sotva spláca? Zo samotných údajov o ziskoch firmy sa nedočítate, koľko si musela požičať, aby túto ziskovosť dosiahla. Tiež je vhodné pozrieť sa na to, koľko firma investuje do vedy a vývoja, prípadne aké veľké má zásoby. Ak v minulom roku narástli, môže to znamenať, že rast firmy sa spomalil.

8. Vyhľadávate si podrobné reporty?
10-K je ročný report, ktorý je firma povinná predložiť americkej Komisii pre cenné papiere a burzy. Ide oveľa viac do hĺbky ako optimistickejšie reporty vykazované firmami počas výsledkovej sezóny. Ak to považujete za príliš zložitú prácu, vyhnite sa radšej výberu jednotlivých akcií a stavte na nízkonákladové indexové fondy.

9. Môže niečo narušiť integritu firmy?
Presne pri tejto príležitosti prídu práve 10-K alebo 10-Q reporty vhod. Po prvé, každá firma v nich musí detailne opísať rizikové faktory, ktoré môžu ohroziť jej výhľad. Po druhé, vysvetľujú sa v nich firemné účtovné praktiky a prevádzkové otázky, napríklad odpisy aktív. To všetko vám povie veľa o tom, či firma nie je vo svojej stratégii príliš agresívna.

10. Je pozícia firmy na trhu vzhľadom ku konkurencii udržateľná?
Túto otázku by mal byť schopný zodpovedať každý investor, aj keď strelci, ktorí v pozícii vydrží sotva týždeň, to tak úplne riešiť nemusia. Odpoveď súvisí so všetkými predchádzajúcimi.

Súvisiace články

Aktuálne správy