Navrhuje stavať obchvat Bratislavy cez verejno-občianske partnerstvo

Veľké cestné projekty, ako napríklad obchvat Bratislavy, by sa mohli stavať cez takzvané verejno-občianske partnerstvá. Navrhuje to strana SKOK, podľa ktorej by pri takomto modeli štát ušetril a občania by mohli viac zarobiť.
„Chceme, aby štát ušetril a chceme, aby zarobili ľudia,“ zdôraznil predseda strany Juraj Miškov na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave. Verejno-občianske partnerstvo by fungovalo na princípe, že by sa časť takéhoto veľkého projektu financovala z úspor, ktoré majú ľudia. Či už v bankách, alebo v dôchodcovských správcovských spoločnostiach.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) by vytvorila špeciálnu projektovú organizáciu, ktorá by stála za celým projektom. Približne 40 % nákladov, čo je v prípade bratislavského obchvatu zhruba 520 miliónov eur, by bolo pokrytých emisiou retailových štátnych dlhopisov, ktoré vydá vláda alebo ministerstvo financií.
Tieto dlhopisy by boli umiestnené na trhu cez sieť komerčných bánk, a boli by v nominálnej hodnote 1000 eur na jeden dlhopis. Mali by splatnosť 30 rokov a mohli by ich nakupovať ľudia pri úrokovej sadzbe približne 4 %.
Strana si uvedomuje, že celá táto suma dlhopisov by sa následne započítavala do deficitu. To je oproti PPP projektu rozdiel, keďže ten sa do deficitu nezapočítava. Podľa SKOK-u sa to však dá riešiť tým, že by sa výťažok z výberu mýta použil na investovanie do diaľnic a výťažok z cestnej dane na cesty prvej triedy. Potom by okruh verejných financií nemal mať podľa strany problém s dočasným navýšením dlhu, ktorý by bol približne vo výške 1,7 % HDP.
SKOK prišiel s touto myšlienkou po tom, ako dnes Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) predstavil analýzu o tom, že pripravovaná výstavba bratislavského ochvatu cez takzvaný PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva) môže byť o miliardu drahšia ako štandardná výstavba tejto cesty.
Keďže je na Slovensku takáto skúsenosť s predraženými PPP projektmi, strana navrhuje nové riešenie. Jozef Kollár doplnil, že si uvedomuje nedostatok eurofondov či zdrojov zo štátneho rozpočtu na výstavbu potrebných diaľnic a rýchlostných ciest, možnosťou tak môžu byť podľa neho práve verejno-občianske partnerstvá.

Súvisiace články

Aktuálne správy