Stovky miliárd úverov ohrozené: Pôžičky na nákupy áut sú relatívne málo rizikové, nesmie však vypuknúť škandál

, The Economist Foto: SITA

Volkswagen, okrem toho, že vyrába autá, pomáha aj s ich financovaním. Požičiava na nákupy áut svojim zákazníkom. Aktuálne je to biznis v objeme viac ako 160 miliárd eur. Dokáže s ním otriasť aktuálny škandál?

Nie je to nič výnimočné, na nákupy áut požičiavajú aj ďalšie automobilky. Desať najväčších v tejto oblasti má aktivity v hodnote zhruba 900 miliárd dolárov. Zároveň štyri z nich, Volkswagen, BMW, Daimler a Renault, majú tento rok splatiť dlhopisy za zhruba 170 miliárd dolárov. A čo majú tieto automobilky ešte spoločné? Tušíte správne. Ide o európske automobilky, ktoré sa ďaleko viac ako ich ázijská a americká konkurencia zameriavajú na naftové motory. A kontrakty, ktorými sa investori zaisťujú pre prípad nesplácania dlhopisov týchto výrobcov áut, od vypuknutia škandálu okolo emisií naftových motorov, výrazne zdraželi.

Pôžičky na nákupy áut sú relatívne málo rizikové. Ak klient prestane splácať, zoberú mu auto. Výrobcovia áut ale potrebujú tieto pôžičky z niečoho financovať. Napríklad Volkswagen financoval zhruba štvrtinu z 10 miliónov vlani predaných vozidiel práve peniazmi, ktoré získal z predaných dlhopisov. Ak bude pokračovať tlak na automobilky, výrobcovia áut budú musieť platiť viac za svoje pôžičky, čo by postupne viedlo k tomu, že budú nútení siahnuť na svoje hotovostné rezervy. Samozrejme za predpokladu, že to výrazne nepremietnu do koncových cien pre zákazníkov, ale dravá konkurencia ich od takéhoto kroku pravdepodobne celkom spoľahlivo odradí.

Volkswagen má počas nasledujúcich 12 mesiacov splatiť 67 miliárd eur. Ďalších 25 miliárd bude potrebovať na to, aby mohol naďalej súperiť o pozíciu svetovej jednotky v predajoch s automobilkami Toyota a General Motors. V hotovosti má podľa posledných štatistík asi 33 miliárd eur a ďalších 47 miliárd by mal dostať zo splátok úverov od zákazníkov a ďalších 20 vygenerovať svojou hlavnou činnosťou, teda výrobou. Pokiaľ budú podávané žaloby na firmu úspešné, hovorí sa o možných vyrovnaniach a pokutách v desiatkach miliárd, Volkswagenu môžu relatívne rýchlo dôjsť peniaze.

Podobná situácia je aj v ďalších automobilkách, pokiaľ sa u nich potvrdí podozrenie, že do svojich naftových motorov tiež inštalovali podvodný softvér. Niektorých fundamentálne slabších výrobcov, napríklad PSA Peugeot Citroën, kde približne 40 % predaja tvoria dieselová autá, môže situácia doslova existenčne ohroziť.

Súvisiace články

Aktuálne správy