Priemerný Slovák nakupujúci na internete: Viac ho zaujíma recenzia než cena

, pricemania Foto: thinkstock

Z pohodlia domova cez notebook, niekoľkokrát za rok, najčastejšie elektroniku. Tovar si vyberáme najmä podľa recenzií, no rozhodujeme sa aj s ohľadom na cenu, ktorú si overujeme cez porovnávače cien. E-shop si vyberáme podľa ceny a mena na trhu, v priemere minieme za online nákupy mesačne do 50 eur, tovar si nechávame doručiť kuriérskou spoločnosťou na dobierku. To sú v kocke výsledky prieskum nákupného správania sa Slovákov na internete, ktorý zrealizovala spoločnosť pricemania.

Elektronika, oblečenie, spotrebiče. To sú tri najnakupovanejšie kategórie tovarov na internete. Nie je asi nič nezvyčajné, že práve elektroniku, spotrebiče a filmy s hudbou nakupujú viac muži ako ženy. A to až dvojnásobne. Pri oblečení a kozmetike je to presne naopak.

Väčšina spotrebiteľov nakupuje online aspoň niekoľkokrát ročne, 55,93 %. O čosi častejšie, niekoľkokrát do mesiaca nakúpi online 35,05 % ľudí. Párkrát do týždňa tak spraví každý dvadsiaty.

Ak sa na nákupy pozrieme z územného hľadiska, po elektronike, spotrebičoch, knihách a kozmetike je najväčší dopyt v Bratislavskom kraji. Na východe je zas väčší záujem o oblečenie, hodinky a šperky (najviac v Prešovskom kraj) a nábytok (v Košickom kraji).

Finančný strop

Väčšina z nás minie na nákupy cez internet do 100 eur  mesačne, pričom každý druhý online nakupujúci  tu nechá priemerne do 50 mesačne. Vo väčších hodnotách, od 50 do 100 eur za mesiac nakupuje presná tretina. Aj keď iba výnimočnejšie, no predsa sa nájdu aj takí, ktorí mesačne minú viac ako 400 eur. Tí tvoria približne 1 % nakupujúcich. Z prieskumu tiež vyplynulo, že viac míňajú muži ako ženy. Či to je spôsobené tým, že nakupujú drahšie tovary ako ženy (elektronika, spotrebiče) alebo tým, že ženy viac míňajú v kamenných obchodoch, to už môžeme iba dedukovať. Isté však je, že najviac míňajú ľudia vo veku 31 – 40 a 41 – 60 rokov.

Kde nakupujeme

Kde hľadáme produkty, ktoré si chceme na internete kúpiť? Ideme na to buď cez porovnávače cien (54,32 %) alebo cez Google (51,04 %). Priamo v konkrétnom e-shope vyhľadáva 29,12 % nakupujúcich. Toto rozhodnutie záleží najmä od toho, o aký druh tovaru ide. Pri kupovaní elektroniky hľadáme hlavne na porovnávačoch cien (63 %), ak ide o tovary z kategórie oblečenie, spoliehame sa viac na Google. Medzi porovnávačmi sú jednoznačnými lídrami Heureka.sk a Pricemania.sk, ktoré využíva až 84,99 % nakupujúcich.

Názory iných

Najhlavnejšie kritérium výberu produktov nie je cena, prekvapivo najviac ľudí hľadí pri výbere práve na recenzie (58,58 %). Tie sú najdôležitejším kritériom pri kúpe kníh, spotrebičov, kozmetiky, filmov a hudby či elektroniky. Cena však stále ostáva dôležitá a zaujíma hneď druhú priečku (55,12 %). Do tretice sú pri výbere, samozrejme, dôležité aj vlastnosti a parametre produktov pri výbere (49,23 %). Ale e-shop si vyberáme na základe ceny. Na značku a meno na trhu sa pri výbere pozerá 40,27 %. V Bratislavskom kraji je však výrazne najrozhodujúcejším faktorom to, či má daný e-shop aj možnosť osobného odberu. Z prieskumu tiež vyplýva, že ženy dávajú na odporúčania a reklamu viac ako muži. Pre tých má zas väčšiu váhu možnosť osobného odberu či ocenenie daného e-shopu (napr. Overený obchod).

Radšej osobne, alebo kuriérom na dobierku

Pošta či kuriér? Najčastejšie si objednaný tovar nechávame doručiť kuriérmi (63,21 %), s výnimkou Bratislavského kraja. Tu je najpreferovanejší osobný odber, čo je spôsobené aj stále vyšším počtom dostupných odberných miest. Záujem o využívanie služieb pošty pri doručovaní zásielok objednaných z internetu naopak klesá, v porovnaní s rokom 2013 sa znížil až o 20,24 %. Čo sa týka platieb, najviac využívame také. ktoré sú priamo spojené s výdajom a prevzatím tovaru. Najčastejšie si pritom vyberáme platbu na dobierku (48,18 %). Platbu v hotovosti pri osobnom odbere uprednostňuje 37,31 % nakupujúcich.

 

.

Súvisiace články

Aktuálne správy