Zoznámte sa: Muž ktorý odkryl podvody Volkswagenu

, CNBC Foto: YT/Hot News24;CNBC

Šedivé vlasy a modré džínsy, nič nenapovedá tomu, že tento 45 ročný inžinier dokázal položiť na lopatky jednu z najsilnejších spoločností na svete.

Daniel Carder je členom malého výskumného tímu na West Virginia University, kde v rámci štúdie za 50 000 dolárov našli niečo, čo sa ukázalo ako dostatočný dôkaz, že Volkswagen podvádzal pri emisných skúškach svojich vozidiel v USA. Nasledoval škandál, ktorý ohrozuje dobré meno nemeckej automobilky. Samozrejme, že to má aj rozsiahle finančné a ekonomické dopady.

"Testovanie, ktoré sme urobili, je ako keď otvoríte plechovku s červami," hovorí o svojej práci v rámci päťčlenného technického tímu a výskumného projektu Carder. Objavili sa oveľa vyššie úrovne emisií naftových motorov, než čo namerali americkí regulátori v rámci kontrol.

Štúdia bola financovaná neziskovkou International Council on Clean Transportation (ICCT) na konci roka 2012 a prácu dokončili v máji 2013. Výsledky neskôr potvrdili aj oficiálne US Environmental Protection Agency a California Air Resources Board (CARB).

Carder sa rozhodol pre testovaciu jazdu, do auta posadil dvoch študentov postgraduálu, ako členov svojho tímu, profesora a člena fakulty a spoločne sa vybrali okolo Los Angeles až na západné pobrežie do Seattlu. Namerané výsledky v prvom momente spochybnil ich vlastný výskum. "Prvá vec, ktorú som urobil bola, že som zaváhal. Urobili sme niečo zle? Vždy najskôr začnete obviňovať seba," povedal agentúre Reuters. "Videli sme obrovské rozdiely. Bolo tam auto, ktoré produkovalo 15 až 35 násobnú úroveň emisií a ďalšie vozidlo tieto normy prekračovalo 10 až 20 krát."

Podľa Cardera, dočasného riaditeľa Centra West Virginia University pre alternatívne palivá, motory a emisie v Morgantowne, asi 320 km západne od Washingtonu, oprava takýchto motorov by nemusela byť náročná. "Mohla by to byť malá zmena v stratégii vstrekovania paliva. Čo by mohlo byť zrealizované na úkor spotreby paliva, systémy nebude natoľko aktívny a znížia sa tým úrovne emisií.“

Carder vyjadril prekvapenie nad tým, že vidí celý škandál až dnes, pretože zistenia svojho tímu zverejnil už pred takmer rokom a pol. "Naše údaje sme predložili na verejnom fóre, a pýtali sme sa na názor Volkswagenu," povedal Carder.

Výskumné výsledky Carderovho tímu boli porovnané s nezávislými hodnotami nameranými vo výskumnom centre Európskej komisie. Rozpor medzi výsledkami skúšok a reálneho sveta v emisiách európskych dieselových motorov bol na svete.

Štúdia v Západnej Virgínii testovala motory v autách VW Passat, VW Jetta a BMW X5. Na rozdiel od vozidiel VW, podľa Carderovych slov sa vozidlu BMW "darilo veľmi dobre, namerali výsledky na alebo pod úrovňou emisií."

Výskum emsisií vo West Virginia University nie je vôbec nový, pomohol vytvoriť prvú technológiu pre meranie emisií vozidla počas jazdy pred viac ako 15 rokmi. Carder vtedy patril k 15 člennému univerzitnému tímu, ktorý v roku 1998 použil medzi prvými prenosné testovanie emisií v spore medzi americkým ministerstvom spravodlivosti a niekoľkými výrobcami ťažkých naftových motorov, vrátane firmy Caterpillar. Výrobcovia vtedy súhlasili, že sú ochotní zaplatiť 83 400 000 dolárov ako občianskoprávne sankcie potom, čo federálna úradníci našli dôkaz, že predávali nákladné autá s naftovými motormi vybavenými "rušiacim zariadením" pre splnenie povolených emisných noriem počas testovania, ale regulácia emisií sa vypínala počas bežnej prevádzky.

Keď sa škandál okolo Volkswagenu pred týždňom prevalil, Carderovi sa ozvali niektorí výrobcovia ťažkých naftových motorov, ktorí sa už obdobného sporu zúčastnili. "Uvideli, čo sa stalo, a volali mi s gratuláciou, dobrá práca, chlapci. A niektorí sa čudovali, ako to, že sa nepoučili z našich chýb spred 15 rokov?" povedal Carder.

Pokiaľ ide o jeho úlohu v odkrývaní aktuálneho škandálu, Carder povedal, že necítil žiaden zvláštny pocit vzrušenia, keď jeho tím potvrdil, že výsledky emisií VW boli skutočné, a nie dôsledkom chybných meraní. "Nie je to pre nás žiadna motivácia hľadať niekoho pochybenie, či zlyhanie. Je zrejmé, že nechceme vidieť niečo, čo chrlí emisie a znečisťuje životné prostredie. Ale ako sa hovorí, my naozaj nemám koňa v tomto závode."

Keď vedci ako Carder pripravia report o problémoch s emisiami, zvyčajne to končí dobrovoľným zvolávaním áut na základe dohody medzi výrobcom a regulačnými orgánmi. V súčasnosti nie je jasné, či odstúpený šéf Winterkorn alebo iný vedúci predstaviteľ Volkswagenu vedel o údajnom podvádzaní a Carder odmietol špekulovať o tom, či šlo o inštitucionálny problém. Avšak poznamenal, že na základe minulých skúseností s podobnými problémami by auto značky Volkswagen nepredal, ak by nejaké vlastnil.

Súvisiace články

Aktuálne správy