Nový Lehman Brothers: Bude škandál Dieselgate pre Volkswagen likvidačný?

, roklen24;focus Foto: SITA

Automobilka Volkswagen nedávno preskočila Toyotu, stala sa najväčším výrobcom áut na svete. Na výslní si však dlho nepobudla kvôli škandálu spojenom s manipuláciou emisií naftových vozidiel v USA. Môže to byť pre spoločnosť likvidačné?

1, Pokuta a otras pre finančné výkazy
Jeden z prvých zásahov do výkazov spoločnosti bude pokuta za podvodné správanie, ktorá sa môže vyšplhať až na 18 miliárd dolárov, za každé z 482 000 áut, na ktoré obvinenia mieria, môže totiž Volkswagen dostať pokutu až 37 500 dolárov.

Pritom:   
– len výška pokuty znamená viac než štvornásobok čistého zisku pred zdanením za prvý polrok tohto roka (3,7 miliardy eur)  
– očakávaný čistý zisk pred zdanením za celý rok (ktorý podľa konsenzu Bloomberg dosiahol 14,832 miliárd eur) pokrýva túto pokutu iba zo zhruba 93 %. O nejakej dividende tak môžu akcionári len snívať.

Hoci výsledná výška pokuty môže byť nižšia, je jasné, že sa budú americké úrady snažiť sumu vyšponovať, keďže ide o prvý prípad v histórii, ktorý je vzhľadom na okolnosti spojený s úmyselným konaním. Volkswagen zároveň musí oných 482 000 vozidiel na svoje náklady opraviť. To bude ďalšia nákladová položka.

Spoločnosť disponuje čistým zadlžením (ak sčítame dlhodobý aj krátkodobý dlh a odpočítame hotovosť) vo výške približne 6-násobku prevádzkového zisku EBITDA. Čistý dlh dosahoval na konci roka 2014 176,754 miliárd eur, prevádzkový zisk EBITDA 29,63 miliárd eur. Vzhľadom k sumám, ktorým Volkswagen čelí, bude musieť spoločnosť zadlženia pravdepodobne ešte navýšiť. Podľa úrokových nákladov má spoločnosť financovanie zaistené za zhruba 1,4 % úrok. Ak budeme počítať s 2 % úrokom a čiastkou 16 miliárd eur, navýšia sa úrokové náklady spoločnosti o 320 miliónov eur ročne v nasledujúcich niekoľkých rokoch a zníži o túto čiastku zisk pred zdanením. Nepôjde teda veľmi pravdepodobne len o jednorazový efekt.

2, Kompenzácia poškodených
Volkswagen si bohužiaľ nevybral najideálnejšie trh čo sa týka mentality národa čo sa týka vyžívania sa v žalobách. Americkí majitelia podvodne vyrobených vozidiel (čo sa týka úrovne emisií) už podávajú na spoločnosť žaloby a žiadajú kompenzáciu. Už v minulosti sa niektorí z majiteľov vozidiel takejto kompenzácie dočkali, pokiaľ regulátori usúdili, že vozidlá nespĺňajú bezpečnostné predpisy alebo iné štandardy. V minulom roku napríklad automobilka Ford Motor ponúkla svojim zákazníkom kompenzáciu vo výške 200 až 1050 dolárov kvôli zavádzajúcim informáciám o ekonomickosti prevádzky. Len 1000 dolárov na poškodeného zákazníka pridáva v nákladoch pre Volkswagen ďalších zhruba 500 miliónov dolárov (447 mil. Eur).

Kompenzácia sa však môže pohybovať ešte vo vyšších sumách. V médiách sa objavujú prípady rozhorčených vodičov, ktorí svoje vozidlo už nechcú. Jedným z reprezentantov žalobcov je firma Hagens Berman Sobol Shapiro LL, podľa jej odhadov niektorí zo zákazníkov zaplatili až o 7000 dolárov viac za naftový model. Spoločnosť Clifford Law Offices hovorí navyše o kompenzácii za psychickú ujmu, keďže vodiči jazdili v autách, ktoré v skutočnosti vypúšťali až štvornásobok emisií, než uvádzali. Ide tak o prípad, ktorý čo sa týka žalôb a požadovaného odškodného, dáva veľký priestor pre kreativitu.

3, Zásah do existencie na americkom trhu, ktorý tvorí 16 % celkového predaja Volkswagen
Predaj áut na americkom trhu (v rámci počtu kusov) počas prvého polroka vzrástol o 2,4 % na 294 992 kusov, a hoci letné mesiace boli skôr slabšie, napríklad pre Audi bol august historicky druhým najlepším v histórii predajov v USA s 18 794 predanými vozidlami. Celkovo tvorí americký trh 16 % tržieb skupiny Volkswagen. Tento podiel bude pravdepodobne čoskoro len zlomkom dočasného stavu, vzhľadom k strate dôvery v značku aj faktu, že Volkswagen zároveň v súvislosti so škandálom prestal niektoré dieslové modely vyrobené v roku 2015 v USA predávať.

4, Hrozba pokút aj na ostatných trhoch
Kauza sa samozrejme prelieva aj na ďalšie trhy, na ktorých Volkswagen pôsobí, testovať vozidlá podozrivé z inštalácie podvodného zariadenia na reguláciu emisií chce napríklad Južná Kórea. Ak začnú automobily Volkswagen spochybňovať aj ďalšie trhy v rámci Ázie, predovšetkým Čína, kde rast dopytu pomohol automobilke dostať sa na predné priečky svetových automobiliek, môže si Volkswagen odpísať ďalších 17 % tržieb, ktoré teraz región Ázie a Pacifiku pre Volkswagen predstavuje.

Situácia sa navyše rúca aj v Európe. Francúzska vláda navrhuje, aby bol škandál okolo emisií v nemeckej automobilke Volkswagen vyšetrený na úrovni celej Európskej únie. Povedal to minister financií Michel Sapin, ktorý zároveň vyzval, aby kontrolou prešli tiež autá francúzskych automobiliek, aj keď u nich vraj nemá podozrenie na čokoľvek nekalého. Autá s naftovým motorom od Volkswagenu preskúma aj Švajčiarsko.

5, Strata dôvery v značku a dopad na celé odvetvie
Už teraz je jasné, že takéto počínanie bude mať zásadný vplyv na dôveru v značku. Hlavný predstaviteľ automobilky pre americký trh Michael Horn vyhlásil, že to spoločnosť "totálne pokašľala a otriasla celým sektorom". Preverovania a kontroly ďalších automobiliek na seba určite nenechajú dlho čakať. Na trhu padá celý sektor, od piatkového záveru obchodovania trhová hodnota spoločnosti VW klesla o 14,6 miliardy eur. Vzhľadom k tomuto pohybu situáciu preveruje dohľad nad finančným trhom v Nemecku, regulátor BaFin. Zameria sa na obchodovanie s akciami VW pred zverejnením správy a po ňom. Pád akcií Volkswagenu pokračuje aj v stredu, krátko po otvorení burzy sa dostali pod psychologicky významnú hranicu 100 eur. O 9:15 hodine sa papier obchodoval na približne 98 eurách. nemecký index DAX stratil na začiatku obchodovania 0,33 percentaV predvečer zaznamenal stratu takmer štyri percentá v dôsledku poklesu akcií VW, a uzavrel na najnižšej úroveni od začiatku januára.

V tejto chvíli sa tak diskusie začínajú odvíjať nie smerom. Už nie, či bude situácia likvidačná pre Volkswagen, ale či nie je, vzhľadom k tomu, čo všetko sa následne spustí v rámci sektora i ekonomík, Volkswagen ďalším Lehman Brothers.

 

Autorom je Lenka Dvořáková, analytička finančných trhov finančnej skupiny Roklen Fin.

Súvisiace články

Aktuálne správy