Dieslový škandál pri úprave emisií: Akcie Volkswagen sa prepadli až o 22 percent

, BBG;CNBC;reuters;SITA;ČTK Foto: SITA

V pondelok akcie Volkswagenu zareagovali na vyhlásenie predajcov v USA, že budú musieť zastaviť predaj niektorých dieselových automobilov po zistení, že vozidlá produkujú vďaka softvéru falošné údaje o emisiách. Prepad akcií je najväčší za ostatných sedem rokov.

Vo vyhlásení zverejnenom automobilkou v nedeľu, generálny riaditeľ spoločnosti Martin Winterkorn vyhlásil: "Osobne mi je  veľmi ľúto, že sme narušili dôveru našich zákazníkov. Volkswagen nariadil vvyšetrovanie tejto záležitosti." 

Akcie od vtedy už spadli až o 22 percent na 126,40 eur, ide o najstrmší denný pokles od 24. októbra 2008, rozšírenie na akciovom v prepade za rok na 32 percent. Pokles predstavuje hodnotu asi 16 miliárd eur pre spoločnosť z nemeckého Wolfsburgu, ktorá má hodnotu 60,4 miliárd eur. Analytici Kepler Cheuvreux znížili svoje odporúčanie Volkswagenu od nákupu na držať pri znížení cieľovej ceny na 185 eur.

Americká agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) v piatok prišla so zistením, že softvérovo boli v autách upravené hodnoty toxických emisií i a dodal, že Volkswagenu  by za to mohla hroziť pokuta až do výšky 18 miliárd dolárov.

Detroit News oznámil, že americkí obchodníci majú ešte nejaké dieselové autá s rokom výroby 2015, hlavne modely Jetta, Passat a chrobáky. Zástupca VW v nedeľu potvrdili čiastočné zastavenie predaja predmetných vozidiel, ale bez udania konkrétneho čísla. "Nechceme a nebudeme tolerovať porušovanie akéhokoľvek druhu našich vnútorných pravidiel alebo zákona," dodal Winterkorn s tým, že spoločnosť plne spolupracuje s príslušnými orgánmi. Nepredávajú sa modely koncernu s emblémom VW a podobné automobily Audi, dcéry wolfsburského koncernu.

"To nie je obvyklý problém pre zvolávanie vozidiel, chyba v kalibrácie alebo dokonca vážna bezpečnostná chyba, neexistuje tu žiaden spôsob, ako dať prípadu optimistický nádych, je to naozaj vážne," napísali analytici Bernstein vo svojej poznámke. Ako vysvetlila Cynthia Giles z EPA, spomínané autá "obsahovali softvér, ktorý vypne ovládanie emisií pri jazde za normálnych okolností, a zapne sa ak má vozidlo prejsť skúškou emisií". Funkcia, ktorú EPA nazýva "rušiace zariadenie," maskuje skutočné emisie iba počas testovania.Nie je to nič zložité. Testovací cyklus má svoje pravidlá, takže ak auto nabehlo na tento cyklus, softvér automaticky "pridusil" motor, aby vykazoval nižšie emisie, než normálne mal. A nebolo to málo. Podľa zatiaľ neoficiálnych informácií mali mať autá v normálnej prevádzke 40-krát viac emisií oxidov dusíka, ako tomu bolo v testovacom režime. VW v nedeľu (20.9.) poprel, že manipuloval s výfukovými plynmi vo svojich autách s dieselovým motorom určeným na testy v Spojených štátoch.

Volkswagenu by mohli hroziť občianskoprávne sankcie vo výške 37,5 tisíca dolárov za každé vozidlo, ktoré  nie je v súlade s federálnymi pravidlami ochrany ovzdušia. Obvinenia sa týkajú niektorých a celkového množstva 482 000 naftových vozidiel predaných od roku 2008. EPA už oficiálne potvrdila, že ak by každý jeden automobil mal túto softvérovú úpravu, trest by sa mohol vyšplhať na 18 miliárd dolárov.

Škandál s utajovanými emisiami privádza najväčšiu európsku automobilku do nových problémov. Na jar skupina zažila stret v najvyššom vedení, kedy sa predseda dozornej rady Ferdinand Piëch snažil odstaviť generálneho riaditeľa Martina Winterkorna, nakoniec bol ale nútený sám odstúpiť. Volkswagen chcel rozptýliť pochybnosti o funkčnosti svojho vedenia na piatkovom zasadnutí dozornej rady, kde sa má rozhodnúť o pláne novej organizačnej štruktúry.

Volkswagen vsadil na čisté a výkonné diesle, aby posilnil svoje predaje v Spojených štátoch. Predaj značky VW v krajine klesol vlani o 10 percent na 366 970 kusov vozidiel. Firma sa zamerala na zdvojnásobenie ročného predaja značiek Audi a VW  do roku 2018, až na 1 milión vozidiel. "Predajný cieľ VW pre rok 2018 v USA bol ambiciózny," povedal Klaus Breitenbach, analytik Baader Bank AG. "Teraz už verím, že je nedosiahnuteľný.“

Juhokórejská vláda oznámila, že prekontroluje emisie vozidiel VW a Audi s naftovým motorom. Ak sa objaví problém, vyšetrovanie sa rozšíri na všetky dovezené autá z Nemecka s naftovým motorom, uviedlo juhokórejské ministerstvo životného prostredia. Obľuba nemeckých vozidiel v krajine v posledných rokoch prudko rastie na úkor miestnych výrobcov. Kontrola sa zatiaľ týka zhruba 4000 až 5000 vozidiel značiek VW Jetta a Golf a Audi A3 vyrobených v rokoch 2014 a 2015, napísala agentúra Reuters.

Podľa analytikov Korean Investment & Securities škandál poškodí dopyt po vozidlách VW a Audi v krajine. Ťažiť z toho budú naopak miestnej automobilovej značky, ako Hyundai a Kia.

Predaj nemeckých áut v krajine od uzavretia dohody o voľnom obchode v roku 2011, ktorá zrušila clá na dovoz áut z Európy, prudko rastie. Za prvých osem mesiacov tohto roka sa dovoz áut z Nemecka zvýšil o 18,2 percenta na 4,5 miliardy USD. Za celý minulý rok podľa juhokórejského colného úradu vzrástol o 42,5 percenta na 5,8 miliardy USD. Vozy s naftovými motormi sa na dovozu všetkých áut do krajiny v prvej polovici roka podieľali 68 percentami.

Volkswagen a Audi mali v prvých ôsmich mesiacoch roka na celkovom predaji zahraničných áut v krajine podľa miestneho zväzu dovozcov a distribútorov áut podiel 28,2 percenta.

Koncern VW pôsobí aj na Slovensku. Spoločnosť VW Slovakia, a. s. patrí k najväčším exportérom, investorom i zamestnávateľom v súkromnom sektore na Slovensku a zamestnáva 9 400 ľudí. V závode v Bratislave vyrába automobily Volkswagen Touareg, Audi Q7, Volkswagen up!, Volkswagen e-up!, SEAT Mii, Škoda Citigo, karosérie Porsche Cayenne a prevodovky. V Martine vyrába komponenty pre podvozky a prevodovky a v Košiciach pripravuje vozidlá na export do Ruska. V Stupave vyrába nástroje pre produkčné linky.

Súvisiace články

Aktuálne správy