Ak sa chcete stať milionárom, vašim finančným poradcom by mal byť robot

, the quartz Foto: thinkstock

Viac ako 900 000 ľudí sa vlani prvýkrát ocitli medzi dolárovými milionármi. Na rozdiel od toho, čo si niektorí o nich myslia, čo asi tak robia ľudia po dosiahnutí takéhoto míľnika, čerství milionári sa len zriedka púšťajú do podrobnejšej inventúry svojich účtov. Spoločne s ďalšími 15 miliónmi šťastlivcov, ktorí už vo svojom živote dali dohromady sumu s minimálne siedmimi číslicami, sa zvyčajne obrátia na profesionálnych manažérov, ak potrebujú poradiť, ako dosiahnuť aby ich investícia rástla.

Stále častejšie sa boháči obracajú na takzvaných "roboporadcov", ktorým platia za rady. Radšej využijú istý algoritmus, ako by nechali riadiť svoje portfólio manažérom. Tieto automatické on-line služby často naznačujú, že lacné fondy a ďalšie nenákladné alternatívy postupne porážajú investičné produkty ponúkané tradičnými súkromnými bankami.

V novej správe o svete high-net-worth, Capgemini a RBC sa pýtali milionárov a miliardárov, či by uprednostnili použitie automatického poradenského servisu. Rovnako sa pýtali aj manažérov spravujúcich majetok, čo si myslia o tom, ak ich klienti takéto služby využívajú. Rozdiely boli markantné.

Pozoruhodné je, že región, kde rastie počet superboháčov najrýchlejšie, sú aj investori najviac otvorení roboporadcom. A čo viac, dve tretiny z najbohatších pod 45 rokov majú sklon používať automatizované poradenstvo, oproti viac ako tretine starších bohatých ľudí.

Pre tradičné firmy zaoberajúce sa správou majetku, ktoré sú presvedčené, že roboporadcovia ultra bohatých vôbec nezaujímajú, to asi bude nepríjemné čítanie. A pre tých, ktorí sa riadia heslom „ak ich nedokážete poraziť, kúpte si ich," to bude len voda na mlyn. V budúcnosti už totiž každá firma bude potrebovať svojho roboporadcu. Opak ale tvrdí napríklad taká Bank of America, podľa ktorej sa o zákazníkov, ktorí svoje investície zveria do rúk autopilota, neboja. Brian Moynihan, generálny riaditeľ druhej najväčšej americkej banky podľa aktív povedal, že väčšina z roboporadcov ide po investoroch, ktorí nie sú pre banku dostatočne bohatí. Moynihan má pravdu, tieto subjekty majú pred sebou ešte dlhú cestu, než dosiahnu na banky, akou je Bank of America. Množstvo peňazí, ktoré spravujú dve z najväčších roboporadenských firiem, Wealthfront a Betterment, je oproti veľkým bankám zatiaľ smiešne. To sa ale môže za krátko zmeniť. Viac ako 3 miliardy dolárov aktív v správe Wealthfront a Betterment stále rastie, uviedli analytici Goldman Sachs vo svojej správe "Budúcnosť financií."


Tieto spoločnosti idú po klientoch s vysokými príjmami, ktorí ale nie sú ešte boháči. To znamená, že odchytávajú potenciálnych budúcich klientov Bank of America a ďalších veľkých bánk. Iba 33 % mladých, ktorí majú investovaných menej ako 500 tisíc dolárov, ale príjem ich domácnosti dosahuje viac ako 150 000 využívajú vlastného poradcu, píše Goldman v správe s odvolaním sa na údaje z prieskumu Ameritrade. A dokonca iba 65 % z generácie Y, s viac ako 500 000 dolárov investovateľných aktív, využíva služby finančného poradcu. To hovoríme asi o 1 bilióne finančných aktív v držbe osôb mladších ako 35 rokov, a toto číslo bude len stúpať.

Tradičné firmy sa automatizovanému poradenstvu stavajú rôzne veď aj zákazníci sú neraz v tomto smere skeptickí. Ale nedávna správa od konzultačnej firmy A.T. Kearney odhadla medziročný nárast aktív spravovaných roboporadenskými firmami za štyri roky o 68 %. Do roku 2020 by to mohlo byť až 2,2 bilióna amerických dolárov. To už málo rozhodne nie je.

Súvisiace články

Aktuálne správy