Nemecké automobilky strácajú v Číne, nedarí sa ani v Rusku a Brazílii

, ČTK Foto: SITA

Spomaľovanie hospodárskej expanzie v Číne a ďalších rozvíjajúcich sa krajinách podkopáva rast nemeckých automobiliek. Ich predaj na čínskom trhu podľa údajov poradenskej spoločnosti EY v druhom štvrťroku klesol o šesť percent. Nemeckí výrobcovia už navyše čelia dlhší čas prepadom dopytu po automobiloch na trhoch v Rusku a Brazílii.

"Silná závislosť nemeckých automobiliek na čínskom trhu by sa teraz mohla stať Achillovou pätou," uviedol analytik EY Peter Fuss. Napríklad na celkovom predaji nemeckého automobilového koncernu Volkswagen sa Čína v druhom štvrťroku podieľala 36 percentami.

Odborník na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöfferom podľa agentúry DPA predpokladá, že predaj automobilov v Číne v budúcom roku klesne kvôli slabému rastu tamojšej ekonomiky a výkyvom na finančných trhoch. "Všetci, ktorí majú v Číne zvlášť silnú pozíciu, sa budú musieť v budúcom roku zmieriť s poklesom ziskov," uviedol Dudenhöfferom. Upozornil, že vzhľadom na nepriaznivý vývoj čínskej ekonomiky nie je vylúčené, že čínsky automobilový trh klesne už v tomto roku.

Ako sa táto situácia dotkne Slovenska? "Automobilový priemysel je naším najdôležitejším priemyselným odvetvím a výrazne sa podieľa na našom celkovom exporte. Zároveň Čína je, vzhľadom na svoju ľudnatosť, jedným z najdôležitejších trhov pre automobilový priemysel. Všetko však závisí od toho, aké veľké spomalenie hospodárstva Číny nakoniec v skutočnosti bude,“ uviedla Dominika Ondrová, analytička Poštovej banky.

Čína v roku 2009 vďaka silnému rastu predaja vystriedala Spojené štáty na pozícii najväčšieho automobilového trhu sveta. Vlani však rast predaja automobilov v Číne prudko spomalil na necelých sedem percent z takmer 14 percent v roku 2013. Čínske združenie výrobcov automobilov (CAAM) v júli predpovedalo, že tohtoročný rast dosiahne iba tri percentá. "Celkový objem čínskeho dovozu sa v júli medziročne znížil o 8,6 %, pričom import do Číny medziročne klesá celý tento rok. 12-mesačný priemer medziročnej zmeny dovozu do Číny dosahuje -8,4 %, ešte vlani sa pohyboval v kladných číslach,“ porovnáva hlavný analytik Sberbank Vladimir Vaňo.

Súvisiace články

Aktuálne správy