Dnes majetní zajtra biedni: Až 90 % bohatých rodín do tretej generácie schudobnie

, Time Foto: thinkstock

Stephen Lovell ako malý chlapec navštevoval svojich prarodičov, ocital sa tak vo svete smokingov a koktailov, jácht a súkromných lietadiel. Kvôli kombinácii zlých rozhodnutí, smoly a závislosti na alkohole si ale ďalšie generácie tohto bohatstva už neužili.

Podľa informácií spoločnosti Williams Group nejde o nijak výnimočný vývoj. Ukazuje sa totiž, že 70 % bohatých rodín stratí svoje bohatstvo už v druhej generácii a 90 % z nich ho stratí v generácii tretej.

Aktuálny prieskum banky US Trust odhalil, že 78 % bohatých ľudí sa domnieva, že ich potomkovia nie sú dosť zodpovední na to, aby dokázali nakladať s dedičstvom. A 64 % z nich priznáva, že svojim deťom o svojom bohatstve oznámilo len minimum informácií. Dôvodov je celý rad. Niekto bol vychovaný s tým, že o peniazoch sa nehovorí, iný sa zase obáva, že deti by zleniveli, alebo prevláda strach z toho, že informácie o ich bohatstve preniknú na verejnosť.

Prečo si ale nasledujúce generácie vedú tak zle? Finanční poradcovia majú jasnú odpoveď. Väčšina dedičov podľa nich nemá o hodnote peňazí ani poňatia a nevie, ako s nimi zaobchádzať. Priemernému dedičovi podľa nich trvá 19 dní, než si po získaní majetku kúpi nové auto. Rad ľudí sa domnieva, že utajením svojho bohatstva pred deťmi pomôže svojim potomkom naučiť sa tvrdo pracovať. V skutočnosti ale taký prístup len podporuje ignoráciu. Naopak, potrebné je zvyšovať mieru finančného vzdelania ako svojich detí, tak aj vnúčat.

Keď sa už rozhodnete odkryť karty, zahrňte do toho aj tú najvýznamnejšiu vec: závet. Finančný poradca David Mullins tvrdí, že o nej je potrebné diskutovať včas medzi starými rodičmi, rodičmi i vnúčatami. Je to spôsob, ako predísť problémom. Takýto prístup je lepší ako diskusia po tom, čo už niekto z rodiny nie je na svete. Tie niekedy vedú až k rozpadu rodiny. Poradcovia z US Trust tvrdia, že dedičia by mali dostať vyhlásenie, v ktorom je uvedené, čo sa od nich ohľadom dedičstva očakáva. Také vyhlásenie sa môže týkať napríklad výdavkov, úspor alebo stratégie, ktorá by mala zabezpečiť ďalší rast rodinného bohatstva.

Autorom je Chris Taylor.

 

 

Súvisiace články

Aktuálne správy