Dávajte si pozor, komu si sadnete do auta: Kvôli chybám v systéme jazdia pre Uber aj kriminálnici

, businessinsider Foto: SITA

V San Franciscu a Los Angeles to bolo 25 vodičov s kriminálnou minulosťou. A nešlo pritom o žiadne malé priestupky, sedeli za vraždu, zneužívanie detí, a napadnutie, napriek tomu im bolo povolené vyjsť na cestu a ponúkať odvoz.

Jeden z vodičov bol usvedčený vrah, ktorý strávil 26 rokov vo väzení než ho prepustili v roku 2008. Tento človek sa pripojil k Uberu v roku 2014, spoločnosti evidentne nezvládla kontrolu záznamu v trestnom registri. Nečudo, veď pri registrácii uviedol falošné meno. Kým ho odhalili dokázal urobiť 1168 výjazdov.

V inom prípade šlo o vodiča, ktorý bol odsúdený za obscénnosti pred dieťaťom mladším ako 14 rokov. Tento vodič má na konte Uberu už 5697 jázd, cestujúcimi boli aj deti bez sprievodu, píše sa v sťažnosti. Ďalší vodič bol usvedčený z trestného činu ozbrojeného únosu kvôli výkupnému, alebo lúpeže, či  predaja kokaínu. Výnimkou neboli ani vodiči odsúdení za šoférovanie pod vplyvom alkoholu, či drog, ale väčšina bola odsúdená za menej závažné, nenásilné trestné činy. Jeden vodič bol napríklad oslovený na medzinárodnom letisku v Los Angeles, ale nemal potrebné doklady. "Mám požičané auto od niekoho iného, ​​a využil som jeho Uber konto," obhajoval sa.

Uber dlho tvrdil, že jeho kontrola systému je spoľahlivá a spotrebitelia sú v bezpečí. Hovorieval o "špičkovej" technológii vo svojej oblasti, dnes to už ale nepočuť. "Mnoho informácií, ktoré Uber predložil spotrebiteľom bolo nepravdivých a zavádzajúcich," povedal okresný prokurátor George Gascon na tlačovej konferencii v San Franciscu.

V decembri minulého roka, mestá Los Angeles a San Francisco podali spoločnú civilnú žalobu, v ktorej tvrdia, že táto prepravná služba zavádza spotrebiteľov pokiaľ ide o nároky na hĺbkové preverenie vodiča. Overenie spoľahlivosti siaha len sedem rokov dozadu, čo jednoducho nie je do hĺbky postačujúce, píše sa v sťažnosti. Mesto San Francisco nalieha aby Uber a podobné služby využívali metódu LiveScan, na porovnanie odtlačkov prstov z databázy, ale Uber to odmieta s tým, že žiadna z metód nie je na 100 % spoľahlivá. Okrem toho, LiveScan zahŕňa ľudí, ktorí boli zatknutí, ale nie vždy usvedčení a odsúdení, čo môže byť diskriminačné.

Uber obhajoval svoje náborové praktiky aj v nedávnom blogu, kde vysvetľuje, že spiatočných sedem rokov v registroch trestov je postačujúci nástroj na monitorovanie, ktorý schválili aj zákonodarcovia v štáte Kalifornia po zdravej debate. Dospeli k názoru, že takýto časový horizont predstavuje rovnováhu medzi ochranou verejnosti a zároveň dáva trestaným osobám šancu rehabilitovať sa a nájsť si prácu.

Nie je to tak dávno,čo prevádzkovateľ podobnej služby Lyft musela zaplatiť pokutu 250 000 dolárov za podobný prešľap, ale na kontrolných procesoch vodičov to nakoniec nezmenilo nič.

Zatiaľ mala služba Uber vo viacerých krajinách "len" problémy s tradičnými taxislužbami a regulačnými úradmi. Na Slovensku bude využívať výhradne licencovaných vodičov a taxikárov.

Súvisiace články

Aktuálne správy