Prieskum: V bankách majú Slováci takmer 6 mesačných platov, pred desiatimi rokmi to bolo výrazne menej

, Poštová banka Foto: SITA

Na konci 1. polroka 2015 sme mali v bankách uložených spolu takmer 27 miliárd eur. Je to 1,5-násobne viac ako pred desiatimi rokmi. Z prieskumu Poštovej banky vyplýva, že klienti si sporia najmä pre obavy z budúcnosti. Podobne silným motivátorom je aj dobrý úrok a výhodné zhodnotenie

Podľa aktuálnych údajov Národnej banky Slovenska sme mali v bankách na konci prvého polroka uložených 26,98 miliardy eur. Ak by sme túto sumu predelili počtom všetkých obyvateľov na Slovensku, každý z nich by mal v banke uložených v priemere necelých 6 mesačných platov. Pred desiatimi rokmi to bolo výrazne menej – na účtoch sme mali uložených asi 3,5 priemerného mesačného platu.

„Najväčší objem peňazí mali Slováci ku koncu prvého polroka uložených štandardne na bežných účtoch. Ku koncu júna stav vkladov v eurách prvýkrát pokoril hranicu 10 miliárd. Druhým najčastejším vkladovým produktom boli termínované vklady do jedného roku, kam putovala pätina celkových eurových vkladov. Populárne sú ale aj termínované vklady s dlhšou splatnosťou, nad 2 roky, kde mali Slováci k poslednému júnovému dňu uložených až 4,7 mld. EUR,“  spresňuje analytička Poštovej banky Dominika Ondrová. 

Poštová banka v spolupráci s prieskumnou agentúrou 2muse zisťovala, aké sú najčastejšie dôvody klientov, aby si sporili v bankách.  „Až štvrtina opýtaných v našom prieskume uviedla, že si sporí pre obavy z prípadnej finančnej núdze. Rovnako silným motivátorom je pre nich dobrý úrok – teda možnosť svoje peniaze v banke zhodnotiť.  Tretím najčastejším dôvodom (15%), prečo si klienti sporia v banke, je plánovaný väčší nákup, napríklad nehnuteľnosti,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Anna Tkáčová.


Istota, že o svoje neprídu,  je pre klientov aj najdôležitejším kritériom pri rozhodovaní sa, ktorý sporiaci produkt si vyberú. Pre drvivú väčšinu z nich (82%) je kľúčová legislatívna ochrana ich vkladov a garantovaný výnos. Zároveň chcú mať svoje úspory stále k dispozícii. „Ukázalo sa, že klienti chcú mať možnosť vybrať si svoje úspory kedykoľvek, aj na úkor nižšej sadzby. Súvisí to práve s tým, že obavy z nepredvídaných finančných ťažkostí sú jedným z hlavných dôvodov sporenia si,“  dopĺňa A. Tkáčová.

Súvisiace články

Aktuálne správy