Európsky módny priemysel plače: Falzifikáty nám ročne ukradnú 26 miliárd eur!

, quartz Foto: SITA

Je to mimoriadne jednoduché, hlavne počas dovolenky. Známe európske luxusné značky kúpite za facku. Obyčajní ľudia predsa nebudú platiť za značku. Pritom si ani neuvedomujú aký je to pre európsky módny priemysel problém.

Falzifikáty stoja európske značky 9,7 % ich celkových tržieb každý rok, alebo ohromujúcich 26.3 miliárd eur, informuje aktuálna správa Úradu Európy pre harmonizáciu vnútorného trhu (OHIM). Tieto straty z predaja sú priamo úmerné rušeniu miest pre zhruba 363 000 ľudí. Končia tak pracovníci v celej oblasti výroby, maloobchode aj veľkoobchode, vo všetkých sektoroch európskeho módneho priemyslu.

Všetky tieto straty majú nepriame účinky na širšiu ekonomiku. "Ak jeden sektor trpí kvôli zníženým tržbám z dôvodu falšovania, potom bude toto odvetvie kupovať menej tovaru a služieb od svojich dodávateľov, čo spôsobuje pokles predaja a zodpovedajúci dopad na zamestnanosť v iných odvetviach," píše sa v správe. V tejto súvislosti OHIM uvádza svoje odhady na celkový nárast strát v tržbách vo výške 43,3 miliardy eur, k tomu zrušenie asi 518 000 pracovných miest, a 8,1 miliardy eur vďaka falzifikátom chýba v rozpočtoch európskych vlád, ktoré by inak vyzbierali na daniach. OHIM sa k takýmto číslam dopracoval tak, že zobral do úvahy rôzne faktory, ako napríklad výdavky na oblečenie a obuvi na jedného obyvateľa v rôznych krajinách a vlastné odhady nakoľko sú v akej krajine spotrebitelia náchylní kupovať falzifikáty. Odhad zohľadňuje aj premenné ako je úroveň príjmov, ekonomické nerovnosti, a percento populácie, ktoré najčastejšie falšovaný tovar nakupuje.

Tieto údaje predstavujú vážny problém pre niektoré krajiny EÚ, najmä Taliansko, kde je problematika najvážnejšia. Krajina sa práve pozviechala po šiestich rokoch stagnácie a recesie, pričom móda je pre rozvoj ekonomiky jedným z jej pilierov. Vláda sa rozhodla tento rok vyčleniť na rôzne kampane, ktoré by podporili módny export do USA, sumu 21,6 milióna dolárov. Straty ale nepochádzajú len z priameho predaja, asi 70 % strácajú aj z textílií používaných v odevnom a obuvníckom priemysle. To znamená škrt pre asi 81 000 z celkového počtu pracovných miest, podľa prepočtov OHIM. Pre porovnanie také Francúzsko používa pri výrobe len asi 20 % vlastného textilu, zostatok pokryje dovozom.

Väčšina falzifikátov, asi dve tretiny, pochádza podľa správy z Číny, ktorá je celosvetovo preslávená ako najväčší svetový producent falšovaného tovaru. Bezproblémov takýto tovar nájdete napríklad na najväčšom online trhovisku Alibaba.com. Začiatkom tohto roka podala európska luxusná skupina Kering, ktorá vlastní značky ako Gucci a Saint Laurent, žalobu na web s tvrdením, že "uľahčuje" a "povzbudzuje" predaj falzifikátov. V správa sa píše aj to, kde sa najčastejšie falzifikáty vyrábajú. "Veľmi často sa stáva, že výrobky z Ďalekého východu boli vyrobené v rovnakých čínskych továrňach, ktoré vyrábajú v priebehu dňa legitímne značky,“ píše sa v správe. "V mnohých prípadoch je podobnosť medzi skutočným originálom a falzifikátom takmer dokonalá, pretože falšovatelia majú prístup k rovnakým metódam a materiálom, ktoré sa používajú pri výrobe pravých produktov."

Čínske zločinecké organizácie majú sieť, ktorú sa snažia rozšíriť aj do Európy. Staršia OHIM správa vytvorená v tomto roku spoločne s Europolom podrobne opisuje, ako sa čínske falšované podniky objavili v niektorých častiach Talianska a Španielska.

Nepochybne ide o celosvetový problém s niekoľkomiliardovými dôsledkami.

Súvisiace články

Aktuálne správy