Štartuje maďarský gastro-über, spája hladných s domácou kuchyňou

, VG;diningguide Foto:FB/Yummber

Nový maďarský reštauračný startup má niečo do seba, už si našiel aj rizikový kapitál od investorov. Ide o iniciatívu, ktorá vychádza z podstaty taxislužby Uber, spája domácich kuchárov a hladujúcich ľudí v okolí. Pod názvom Yummber sa už čoskoro objaví aj v Bangkoku a Buenos Aires.

Maďarský portál Világgazdaság zastihol jedného zo zakladateľov gastronomického startupu v momente, keď práve využíval službu Uber, čo je v tomto prípade celkom prozaické. Podstatou gastropodnikania pod menom Yummber je totiž on-line platforma spájajúca tých, čo doma varia, s tými, čo sú hladní. Využiť sa dá celých 24 hodín denne. "Pretože v týchto dňoch sa cení všetko čo je pôvodné, skutočné, považuje sa to za niečo nezvyčajné," hlása slogan, s ktorým sa dá len súhlasiť.

Tým, ktorí sa do systému zaregistrujú ako kuchári, pritom stačí, ak ponúknu len dve porcie plnenej kapusty, napríklad tej, čo zostala z nedeľného obeda. Sami si určia cenu a svoju ponuku zverejnia. Potom už zostáva len čakať, či sa nájdu záujemcovia o ponúkané jedlo z blízkeho okolia, vzdialenosť si rovnako určuje ten, kto jedlo ponúka. Yummber následne zobrazí, kedy a koľko ľudí by sa prišlo najesť. Kuchár sa do poslednej chvíle môže rozhodnúť, či si návštevu pustí do bytu, poslúžia mu na to hodnotenia a profily uchádzačov o jedlo. Totožnosť a bydlisko sa odhalí až po tom, čo kuchár návštevu odsúhlasí. Systém dokáže lokalizovať aj aktuálnu polohu a trasu prichádzajúcich hostí. "Krásne je na tom to, že všetci môžu variť to, v čom sú najlepší, a čo chcú ukázať ostatným, pričom je jedno či to bude vývar, alebo fašírka. Podstata je drzo jednoduchá, povedal Péter Kálmár, jeden z ideových otcov projektu pre maďarský portál diningguide.hu.

Platba prebieha elektronicky, hneď po konzumácii si systém stiahne sumu z konzumentovej karty. Hostitelia dostávajú za jedlo zaplatené raz týždenne, vždy vo štvrtok spolu s vyúčtovacou faktúrou. Registrovaní kuchári dostanú zaplatené aj v prípade, že z nejakého dôvodu systém nedokáže pôvodne nastavenú cenu okamžite preniesť na zákazníka. Na platby sa využíva Barion, medzinárodný poskytovateľ finančných služieb, certifikovaný v EÚ.

"V celej krajine máme už 760 záujemcov, po čase ich bude systém pravidelne využívať určite menej, ale našim cieľom nie je, aby sa pripájalo niekoľko tisíc ľudí," spresňuje Kálmár pre portál világgazdaság. Podľa neho je startup zameraný výslovne na extrovertov a ľudí otvorených  pre extrémne situácie, pretože všetci ostatní by sa asi nestotožnili s myšlienkou, že by vo svojom vlastnom byte obsluhovali neznámych ľudí, alebo že by mali konzumovať cudzie jedlo v cudzom byte.

"Nie som podnikateľ, Yummber považujem za určitú show. Nakoniec rozhodne trh, či bude o takúto službu záujem. V každom prípade sme sa zaviazali istému investičnému fondu, ktorý nás podporí rizikovým kapitálom. Oni vidia fantáziu v našom nápade, preto nás finančne podporia,“ dodal Kálmár. Yummber si sťahuje 15-20 percentnú províziu, kuchári s dobrým hodnotením budú platiť  menej. Avšak cenotvorba je úplne voľná, môže sa objaviť lečo za 5000 forintov, ale aj homár za 500. Do ceny jedla Yummber nezasahuje.

Na webovej stránke ale nájdeme odporúčanie, aby potenciálni kuchári spočiatku navarili len toľko jedla, ako by chceli hojne uspokojiť seba a svoju rodinu, či priateľov. Ak by sa v tom lepšom prípade všetko navarené jedlo minulo, vyrieši to objednávka pizze. Na začiatok nemá cenu ísť do prípadnej straty.

Pokiaľ ide o dane a iné povinnosti, Kálmár tvrdí, že startup nebude nikoho nútiť k oznamovacej povinnosti. "My len prevádzkujeme systém, ktorý spája dopyt s ponukou. Na to nepotrebujete povolenie, ak varíte pre svoju rodinu, priateľov, či známych. A my sme takáto veľká rodina. V skutočnosti, komunitné hospodárstvo, alebo zdieľaná ekonomika patrí na celom svete do šedej zóny. Vlády, regulátori aj dozorné orgány sa teraz snažia tieto pokusy dostať do určitých mantinelov, " hovorí Petr Merchant, spolumajiteľ IG Monde Investment S.A., registrovanú v Luxembursku, ktorá stojí za Yummbertom.

Služba by sa mala čoskoro objaviť aj v Bangkoku, Bukurešti a v Buenos Aires. Partnerov si v celom svete startup dokáže nájsť prostredníctvom Facebooku, siete vlastných kontaktov a ústnym šírením informácií. "V podstate čo robíme ak sa dostaneme do zahraničia? Vytiahneme mapu a hľadáme najbližšiu reštauráciu ako blázni, alebo sa snažíme nájsť miesto, ktoré v skutočnosti navštevujú predovšetkým domáci. Pritom len dúfame, že sa tam môžeme skutočne stretnúť s ľuďmi, ktorí majú záujem o gastronómiu, ktorí nám  dokážu niečo prezradiť o miestnej kultúre a tradíciách stravovania. A v našom prípade ide presne o toto. Dokážete navštíviť domácich a navyše si aj vybrať, na čo máte chuť. Ale v podstate je to jedno, týmto spôsobom dokážete lepšie spoznať konkrétne miesta, či chcete, alebo nie.“

Súvisiace články

Aktuálne správy