Chcela viac ako byť len barmankou popovej hviezdy, je z nej podnikateľka s dvestomiliónovým biznisom

, BBC Foto: boostjuice;YT/ Where It All Began TV Show

Podnikateľský plán sa jej v hlave zrodil po tom, čo videla popularitu smoothies v USA. Dnes je šelmou austrálskeho podnikania, nepožiera len konkurentov, ale aj tri milióny banánov ročne. Inšpirovali ju osobnosti aj rockové hviezdy.

Svoju firmu, džúsový bar, založila Janine Allisová, matka štyroch detí, v Adelaide v roku 2000. Dnes sa do jej podnikateľského impéria započítava viac než 400 obchodov v 13 krajinách, sveta, s globálnymi predajom viac ako 230 miliónov amerických dolárov. To nie je vôbec zlé pre niekoho, kto skončil so školou, keď mal 16. V tom čase mala aj Janine len tinedžerské ambície, ktoré ale siahali ďalej ako za predmestie druhého najväčšieho mesta Austrálie. Namiesto toho, aby sa prihlásila na vysokú školu, vzala tri zamestnania, aby si mohla financovať svoje životné dobrodružstvo, ktoré u nej neskôr prerástlo do vlastného podnikania.

Bolo to v roku 1984, keď oznámila svojej rodine, že mieri do zahraničia na niekoľko týždňov s batohom na pleciach. Globálne chodníčky ju nakoniec zaviedli na súkromnú jachtu Davida Bowieho. Za barom u neho stála dva roky, nemala problém stretnúť viaceré osobnosti z branže. Domov sa vrátila ako mladá mamička s dvojročným dieťaťom, uplynulo takmer sedem rokov, čo opustila Melbourne.

"Čo mi cestovanie dalo? Hlavne húževnatosť, ako zostať stáť pevne na nohách," vysvetľuje Janine v sídle svojej firmy v Melbourne v rozhovore pre BBC . "Keď som pracovala pre Bowieho, naučila som sa, že existujú dobrí a zlí ľudia, a je jedno či sú bohatí, chudobní, slávni, alebo ide o miestnych farmárov. Toto bolo naozaj dôležité pre človeka, ktorý sa rozhodol cestovať."

Pracovné ponuky prichádzali aj odchádzali, vrátane takých ako je publicistka pre filmové spoločnosti, či neúspešná investícia do vydavateľskej firmy. Janine cestovala aj po Austrálii s komikmi, ale v tejto časti života bola pointa nezarábať žiadne peniaze. V neskorých 90 rokoch prišlo radikálne rozhodnutie. Inšpirovaná časom stráveným s bohatými  a slávnymi sa rozhodla, že už "nechce pracovať pre kohokoľvek". Namiesto toho chcela byť sama sebe šéfom, a "riadiť svoj vlastný osud", aby sa pokúsila urobiť niečo špeciálne zo svojho  života. Navyše to malo aj praktické pozadie, v tom čase bola na materskej so svojim tretím dieťaťom, vedela, že šéfovaním samej sebe by získala väčšiu pružnosť.

Inšpiráciu si priniesla z ciest po USA a k tomu sa pridala túžba robiť niečo zdravé. "Keď som bola v Amerike videla som tam rast popularity surových džúsov a ovocných nápojov, hneď mi na um zišla Austrália, kde nebolo nič, čo by bolo zdravé. Nárast obezity bol úplne v súlade s obľubou rýchleho občerstvenia. Tak som si pomyslela, nebolo by to skvelé, keby som mohla vytvoriť produkt, ktorý by bol zdravý a zároveň ľahký? A tak som sa so svojou nulovými obchodnými skúsenosťami, ako barmanka na lodi a opatrovateľka, pustila napísať svoj podnikateľský plán."

Nové storočie prinieslo aj nové skúsenosti. Prvý Juice Boost bar otváral v marci 2000. Janine sa rozhodla oumiestniť ho v Adelaide, kde by na menšom trhu mohla lepšie pozorovať, či jej koncept zafunguje. Zohnať peniaze nebolo jednoduché, okrem bankových úverov, sa nakoniec museli vzdať aj rodinnej nehnuteľnosti. "Najväčšou motiváciou v mojej obchodnej kariére bol strach," hovorí. "V jednej chvíli sme mali záväzky za viac ako 20 miliónov austrálskych dolárov a tak sme vlastne museli predať náš rodinný dom, aby sme všetky naše peniaze naliali do podnikania. Nemali sme žiaden plán B, ktorý by nám určitých ohľadoch pomohol. Je to ako výstup na Everest… stále musíte ísť ďalej, aby ste sa dostali na na vrchol."

Do štyroch rokov už firma vybudovala sieť 100 predajní. Rýchla expanzia prinútila Janine študijne vycestovať do Washingtonu DC, aby sa dozvedela o možnostiach a rizikách spojených s podnikaním v zahraničí. Svoju prvú zahraničnú pobočku v Čile otvorila v roku 2006, nasledovali aj ďalšie, napríklad v Manchestri, v Anglicku. Podpora produktu bola založená na jednoduchom princípe, ako "zdravá alternatíva k fast foodom", Boost Juice Bar dnes nájdete v Číne, Indii, Nemecku aj Južnej Afrike.

Janine priznáva, že takýto prudký štart podnikania mal vplyv na jej rodinu. Chyby dnes vidí hlavne v tom, že boli málo tímovo zohratí. Spoločnosť sa rozrástla príliš rýchlo, nemala dostatočnú infraštruktúru a chvíľami si to odniesol aj zákazník. Kým firma sa správala ako zatúlané dieťa, časť úspechu pripisuje Janine svojmu materskému prístupu k práci. "Často som sa pozerala na svoje podnikanie ako na dieťa. Po spustení podnikania, je to fáza inkubátora, vtedy vás to pohltí na 100%," hovorí.

Jej deti sú dnes vo veku 24, 18, 16 a šesť rokov, ale Janine pripúšťa, že boli časy, kedy snaha o zisk tromfla aj rodinný život. "Firma je vlastne beštia, ktorá vám saje čas a energiu, pritom čo vy chcete dosiahnuť určitú životnú rovnováhu. Ale aby vaše podnikanie bolo úspešné, musíte do toho dať svoju dušu.“ Janine sa to podarilo po 16 rokoch,  do vtedy balansovala medzi rolou matky a túžbou stať sa multimilionárkou. Dnes už len rozširuje to, čo vybudovala. Medzi jej ďalšie činnosti patrí sieť reštaurácií v mexickom štýle Salsa's Fresh Mex Grill, ktorá má 54 prevádzok v Austrálii, ako aj kaviarenský biznis Cibo Espresso. "Firmy môžu robiť dve veci. Buď sa im darí a rastú, alebo to s nimi ide dole vodou. Nikdy nestagnujú, takže našou úlohou je nájsť ten spôsob pre rast."

 

Súvisiace články

Aktuálne správy