Nemeckí výrobcovia automobilov znervózneli, Gréci sú im ukradnutí, obávajú sa Brexitu

, Financial Times; Poštová banka Foto: SITA

Nemeckí výrobcovia sa obávajú, že odchod Britov z EÚ spôsobí viac škody v ekonomike ako keď Grécko opustí jednotnú menu. Automobilky varovali, že Brexit by sa podpísal pod nemecký vývoz do Británie, a narušil by medzinárodné dodávateľské reťazce, informuje Financial Times.

Asi pätina všetkých automobilov vyrobených v Nemecku za minulý rok, čo je okolo 820 000 vozidiel, boli vyvezené do Veľkej Británie. Naopak, Grécko predstavovalo len 0,3 percenta nemeckých exportov za uplynulý rok. "Udržať Britániu v EÚ je dôležitejšie ako udržanie Grécka v eurozóne," vyhlásil Matthias Wissmann, prezident automobilovej asociácie VDA.

Intervencie automobiliek prichádzajú v čase, keď sú nemeckí výrobcovia stále viac znepokojení rizikom Brexitu. Thilo Brodtmann, šéf združenia VDMA, nemeckých výrobcov obrábacích strojov, tento týždeň povedal, že "z čisto trhového hľadiska  by bol grécky odchod z eurozóny pre nemeckých výrobcov strojov a zariadení zvládnuteľný." Vlani nemeckí strojári vyviezli do Grécka tovar v honote 360 miliónov eur. Grécko sa tak v ich rebríčku najdôležitejších exportných trhov radí na 54. miesto. V tom istom rebríčku je Veľká Británia štvrtým najväčším exportným trhom pre nemecké strojárske firmy s obratom 6,8 miliardy eur.

David Cameron je pod tlakom zo všetkých strán. Snaží sa pre Britániu vyjednať prijateľné členstvo v EÚ. "Britský exit by bol krok späť pre nemecký priemysel. Veľká Británia mimo EÚ sa stane menej atraktívnou priemyselnou lokalitou," povedal Ralph Wiechers, hlavný ekonóm VDMA, v apríli.

Nemecký automobilový priemysel má najväčšie obavy zo všetkých sektorov. Štúdia Bertelsmann vyčísluje prípadný Brexit ako 2 percentný pokles predaja nemeckých automobilov do Veľkej Británie v období 12 rokov po opustení únie.

Hodnota exportu nemeckých automobilových výrobcov dosiahla v minulom roku takmer 18 miliárd eur. Výrobcovia ako Volkswagen, ktorý vlastní Bentley, BMW, ako majiteľ Mini, majú výrobné fabriky vo Veľkej Británii. " Ak by Británia už nebola viac súčasťou jednotného trhu, musia byť vyriešené otázky regulácie, tak ako to je v prípade Švajčiarska medzi Veľkou Britániou a EÚ. To by mohlo viesť k ťažkostiam na oboch stranách," povedal Wissmann.

Wolfgang Büchele, výkonný riaditeľ spoločnosti Linde, ktorá sa zoberá priemyselnými plynmi, minulý mesiac pre Financial Times povedal, že sa obáva Brexitu. Ten by v jeho ponímaní znamenal "konkurenčnú nevýhodu", pretože obchodné zmluvy by sa museli opätovne dostať na stôl. "Pripravujeme scenáre o tom, čo by sa mohlo stať, takže… nie sme zaskočení, máme pokyny, čo musíme urobiť, a chcem urobiť."

Tri veľké automobilky, ktoré na Slovensku v súčasnosti pôsobia, sa svojou výrobou a následným vývozom automobilov podieľajú na celkovom slovenskom exporte 17,4 percentami. V uplynulom roku sme vyviezli osobné automobily a iné motorové vozidlá v celkovej hodnote 11 264 milióna eur, pričom najväčšími odberateľmi „slovenských áut“ sú Nemci a Briti.  V objeme nad 1 miliardu eur sme v roku 2014 vyviezli aj ďalšie kategórie tovarov, ktorých väčšina je spojená práve s rozvinutým automobilovým priemyslom.

Z hľadiska celkového objemu exportu podľa krajín vedie jednoznačne Nemecko s 22 %, ale prvú desiatku dopĺňa aj Veľká Británia.

Súvisiace články

Aktuálne správy