Výskumníci zo ŽU merajú intenzitu dopravy pre tunel Považský Chlmec

Výskumníci zo Žilinskej univerzity merajú do 4. júla na vybraných miestach Žiliny intenzitu dopravy so zameraním na vozidlá s nebezpečným nákladom. Dáta využijú na stanovenie rizík tunela Považský Chlmec. TASR o tom informovala Katarína Géčová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing ŽU.
Špeciálne kamerové systémy sú umiestnené na hlavných ťahoch Žiliny a pri monitorovaní dopravných tokov v dvoch smeroch sa používa dvojica systémov na jednom stanovišti. „Systém na detekciu a klasifikáciu dynamicky sa meniacich objektov na statickom pozadí vyvíjame na Katedre technickej kybernetiky. Funguje na základe analýzy obrazu v reálnom čase pri využití obmedzených výpočtových prostriedkov. Obmedzených z toho dôvodu, aby sme pri minimálnej spotrebe zariadenia dosiahli výkon vyhovujúci požiadavkám systému. Cieľom je, aby zariadenie dokázalo fungovať čo najdlhšie len s využitím 5V/12V batérie,“ vysvetlil Michal Hodoň z Fakulty riadenia a informatiky ŽU.
Využitie meracieho zariadenia je podľa neho v rôznych odvetviach hospodárstva – v doprave, poľnohospodárstve, armáde či zdravotníctve. „Momentálne ho využívame v spolupráci so Stavebnou fakultou na meranie intenzity dopravy v Žiline, pričom sa snažíme o automatickú detekciu identifikačných znakov vozidiel, prevážajúcich nebezpečný náklad podľa Európskej dohody o cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR),“ doplnil Hodoň.
„Namerané dáta budú slúžiť na stanovenie rizík tunela Považský Chlmec. Analýza rizík je súčasťou bezpečnostnej dokumentácie každého tunela už vo fáze projektovania. Vzhľadom na meniace sa podmienky, najmä zloženie dopravného prúdu, podlieha pravidelnej aktualizácii v zmysle platnej legislatívy,“ uviedol Peter Danišovič zo Stavebnej fakulty ŽU.
Doplnil, že podstatným prvkom analýzy je posúdenie rizík z hľadiska prepravy nebezpečných vecí využitím špeciálneho modelu DG-QRA – Dangerous Goods – Quantitative Risk Assessment Model. „Výsledkom analýzy je povolenie prepravy vozidiel ADR cez tunel alebo nutnosť použiť alternatívnu trasu, na ktorej tieto vozidlá predstavujú menšie riziko. Taktiež je možné navrhnúť a posúdiť dodatočné bezpečnostné opatrenia, umožňujúce takýmto vozidlám prejazd tunelom. Avšak tie bývajú často finančne náročné,“ dodal Danišovič.

Súvisiace články

Aktuálne správy