Rodové odhalenie: Pracujúce mamičky majú úspešnejšie dcéry

, qz Foto: thinkstock

Štúdia Harvard Business School zverejnená 19. júna tvrdí, že dcéry pracujúcich matiek majú väčšiu šancu získať zamestnanie, dostávajú sa na riadiace pozície a dokážu aj zarobiť viac peňazí, než dcéry žien, ktoré zostali v domácnosti.

Vedci zistili aj štatisticky významný vplyv na synov pracujúcich žien. Tí budú pravdepodobne tráviť viac času starostlivosťou o rodinných príslušníkov a nebude pre nich problém venovať sa domácim prácam, než tí, ktorí majú matku v domácnosti.

Analýza dát z dvoch desiatok krajín viedla vedcov k záveru, že u dcér zamestnaných matiek je o 4,5 % väčšia pravdepodobnosť, že sa zamestnajú, než dcéry matiek, ktoré do práce nechodia. Aj keď toto číslo sa môže zdať nízke, štatisticky je jeho význam na úrovni 99 %, čo znamená, že šanca je menšia ako 1 %, že by išlo o dielo náhody.

Ešte viac prekvapujúce je, podľa autorky štúdie,  Kathleen McGinnovej, profesorky na Harvard Business School, efekt, že pracujúce matky majú väčšiu šancu, že ich dcéry sa uchytia na riadiacich pozíciách. "Očakávali sme, že to ovplyvní zamestnanosť, ale nečakali sme, že by to mohlo mať vplyv na pracovné zaradenie," povedala pre Quartz.

Aj po kontrole rodových postojov, vedci zistili, že 33 % z dcér pracujúcich matiek získali vedúcu pozíciu v zamestnaní v porovnaní s iba 25 % z dcér, ktorých matky zostali v domácnosti. "Vyplýva z toho, že zamestnané matky dokážu vytvoriť prostredie, v ktorom ovplyvnia svoje deti a vštepia im, čo je vhodné aby robili dievčatá a čo chlapci,“ hovorí McGinnová.

Štúdia bola založená na údajoch na národnej úrovni, z 24 krajín v rámci medzinárodného programu Social Survey.  Respondenti mali odpovedať napríklad na  otázky ohľadom ich detstva, ako dlho bola ich matka bez práce na plný alebo čiastočný úväzok. McGinnová hovorí, že „syndróm“ pracujúcej matky bol najvýraznejší  v krajinách označených v štúdii ako "umiernene stagnujúcich", čo je kategória, ktorá zahŕňala aj USA a Veľkú Britániu. Ide o krajiny, kde u respondentov všeobecne prevládali umiernené názory v rodovej problematike a rovnostárstve v roku 2002, a kde sa postoje zostali zhruba rovnaké aj o 10 rokov neskôr.

McGinnová hovorí, že je to dobrá správa pre pracujúce matky. "Tým, že chodíte do práce, pomôžete svojim deťom pochopiť, že pre nich existuje veľa príležitostí," dodáva.

Ľudia vo všetkých odvetviach stále viac túži po vodcoch typu Gándhí a čoraz menej ako Gordon Gekko. Preto sa ženy manažérky tešia čoraz väčšej popularite. Dnes už sa viac ako v minulosti od šéfov očakáva, že ponúknu aj také tie ženskejšie vlastnosti, ako je napríklad citlivosť, teplo a porozumenie. O ženy začína byť na vedúcich pozíciách skutočný záujem, potvrdzuje to aj štúdia Catalyst zameraná na spoločnosti rebríčka Fortune 500. Tá zistila, že firmy s vyšším zastúpením žien v predstavenstve dosahovali o 42 % vyššiu návratnosť predaja a o 66 % vyššiu návratnosť z investovaného kapitálu. Tieto čísla ukazujú, že diverzita je jedným zo spôsobov, ako zlepšiť svoje výsledky a využiť potenciál pre rast v nových sektoroch, a tým čeliť tlaku na nižšie marže pri komoditných produktoch.

Príkladom pozitívnej podpory diverzity je aj sektor technológií, ktorý mal tradične povesť najmenej prívetivého odvetvia pre ženy. Napríklad v spoločnosti Apple podiel žien neustále rastie a v roku 2014 prvýkrát zverejnili zastúpenie žien aj ďalší technologickí giganti ako Google,  Facebook a Amazon.

Podľa štúdie globálnej poradenskej spoločnosti A.T. Kearney tvoria ženy celosvetovo u troch štvrtín oslovených telekomunikačných operátorov menej ako štyridsať percent zamestnancov. Tento podiel výrazne klesá smerom k vedeniu firiem. Kým v Severnej Amerike tvoria ženy 31 percent vrcholového manažmentu, v Európe len 20 percent a napríklad v Afrike už len deväť percent. Slovenskí a českí operátori sú na tom v porovnaní s európskym priemerom lepšie. Napríklad v Slovak Telekome tvoria ženy tretinu (33 %) vrcholového manažmentu, čo je vyššie zastúpenie ako v Severnej Amerike, ktorá je dlhodobo na čele gender štatistík.

Vyvážené zastúpenie žien a mužov nie je samoúčelné. Analýza Harvard Business Review jednoznačne potvrdila, že firmy s vyváženým zastúpením mužov a žien dosahujú o 53 percent vyššiu návratnosť kapitálu a majú o 70 percent vyššiu šancu uspieť na nových trhoch.

Súvisiace články

Aktuálne správy