Byť karierista nie je žiadna zábava: Práca navyše je stres, patrí za ňu odmena!

, The Atlantic Foto: thinkstock

Nový výskum naznačuje, že kompetentní zamestnanci dostávajú viac práce, ale nie vždy sa im to páči.

Kam z konopí ak si nevieme dať radu v pracovnom zaradení? Pravdepodobne v duchu použijete jedno z obľúbených fráz, ktoré máte v slovníku ak sa vám nedarí a následne vyhľadáte niekoho, kto je v danej otázke čo najkompetentnejší. Ale to sa práve tejto osobe páčiť veľmi nemusí. Tím amerických výskumníkov z Duke University, University of Georgia, a University of Colorado sa vp svojom výskume pozreli na to, ako sa títo mimoriadne kompetentní ľudia cítia, keď sa v kľúčových okamihoch na nich všetci obracajú. Zistili, že vôbec nevyskakujú od radosti.

V skutočnosti majú totiž na pleciach viac úloh, oproti menej kompetentným. Prečo by ste mali urobiť viac práce za rovnakú odmenu, zatiaľ čo od vášho menej schopného spolupracovníka čakávajú oveľa menej? Čiastočne kvôli tomu, že sa dokážte ovládať. „Sebaovládanie je prepodkladom vyššieho výkonu z pohľadu partnera, manažéra aj spolupracovníka," hovorí Christy Zhou Kovalová, autorka štúdie. "Ale ak je niekto len herec, potom to môže pre neho predstavovať neúmerné bremeno,“ dodáva.  

V samostatnom experimente vedci zistili, že účastníci s počtom pridelených úloh, začali podceňovať, koľko im to zaberie času. "To, čo vyzerá na prvý pohľad jednoducho, nemusí byť jednoduché, ide len o prvotný pocit,“ hovorí Grainne Fitzsimons, jedna zo spoluautoriek štúdie.

Vedci sa pokúšali pochopiť, ako sa očakávania ohľadom kompetencií premietajú do reálneho života. V prieskume oslovili viac ako 400 zamestnancov. Zistili, že vysokovýkonní manažéri si boli dobre vedomí toho, že dostávajú prácu navyše a vôbec ich to netešilo. A ako správne predpokladali, spolupracovníci týchto manažérov vôbec nevnímali skutočnosť, že to robia svojim kolegom v práci ťažšie. Ďalej sa prieskum zameral na viac ako 100 párov. Aj partneri, ktorí mali väčšiu sebakontrolu povedali, že cítia zvýšenú záťaž a únavu z toho, čo všetko musia doma riešiť. Je zaujímavé, že výsledky týchto štúdií neboli rozdelené podľa pohlavia.

"Ukázať pravú tvár a vypadnúť z obrazu, v akom nás vnímajú v práci, alebo doma, nám môže spôsobiť problémy v našich vzťahoch," hovorí Kovalová. "Súčasťou problému je aj to, že ľudia s vysokým sebaovládaním pravdepodobne nepociťujú potrebu sťažovať sa iným. Jednoducho prehltnú to, že musia robiť prácu aj za niekoho iného. Ale naše výskumy naznačujú, že sa zrejme cítia frustrovaní, sú nespokojní so svojimi vzťahmi s ostatnými, ktorí sa na nich neustále spoliehajú."

Je to logické, spoľahnúť sa na niekoho, kto má viac skúseností, vedomostí, či zručností, ako však tvrdia vedci, je zároveň dôležité, aby sme si my ostatní uvedomovali, koľko stresu vyrábame svojim kolegom, ak od nich požadujeme službičku v podobe práce navyše. Na pracovisku by kompetentní pracovníci mali dostávať odmeny, podobne tak aj v súkromnom živote, ak je na to pádny dôvod.

"Na pracovisku by sa malo sporným situáciám predísť racionálnym prerozedelením úloh. Aby kvalitu a najlepšie príležitosti dostávali tí najschopnejší a tú menej kvalitnú, časovo náročnejšiu, menej schopní zamestnanci," hovorí Kovalová. "Ak niekto robí viac ako je jeho spravodlivý podiel, odmeniť ho za to. Ak odmenu nedostane, môže nakoniec odísť a usilovať sa o uznanie niekde inde. Podobné je to aj  v našich osobných vzťahoch. Mali by sme si uvedomiť, či nenechávame toho priveľa na našich partnerov, len kvôli tomu, že vieme, že to dokážu zvládnuť. V každom prípade by sme im mali za to prejaviť uznanie a vďaku, V opačnom prípade môžu nadobudnúť pocit, že sú zbytočne zaťažovaní a začnú byť nespokojní. A to by malo byť to posledné, čo chceme urobiť dobrému zamestnancovi, či milovanému partnerovi."

Súvisiace články

Aktuálne správy