Sen o miliónovom biznise: Chceli byť youtubeom písaného textu, nápad však prišiel priskoro

, inc Foto:Wattpad;twitter/allenlau

V roku 2007 Allen Lau vstúpil do kaviarne v jeho rodnom meste v Toronte. Mal tam stretnutie so svojim obchodným partnerom, aby sa dohodli čo bude ďalej s ich spoločným podnikaním. Keď sa Lau posadil, posunul svoju kávu do stredu stola a povedal: "práve som minul naše celkové tržby z minulého mesiaca na túto kávu, takže sa o ňu musíme podeliť."

Wattpad, ich spoločný biznis, mala byť online komunita, kde by sa ľudia podelili o svoje diela. Bolo by to miesto, kde by sa sústredili príbehy, básne, beletria, romány od fanúšikov atď. Čitatelia by „konzumovali“ obsah vytváraný inými užívateľmi v mobilných zariadeniach. Bolo by to miesto, kde spisovatelia a vášniví čitatelia mohli nájsť jeden druhého a komunikovať.

V tom čase ale Google práve kúpil YouTube za 165 miliárd dolárov. Lau a jeho partner Yuen verili, že ich Wattpad má podobný potenciál. Koniec koncov, ľudia zdieľali príbehy už tisícky rokov pri ohni, či na námestiach. Wattpad mal ponúknuť niečo podobné v globálnom meradle. Lau si predstavoval milióny, prípadne miliardy užívateľov cez ich platformu. Podľahol počiatočnému optimizmu a rozhodol sa skončiť vo svojej práci na plný úväzok a sústrediť sa na budovanie Wattpadu. Vzhľadom k tomu, čo YouTube dokázal za jediný rok, Lau očakával, že za podobné obdobie dokáže poriadne navýšiť kapitál pre Wattpad.

Vľavo Ivan Yuen a Allen Lau
Ale rok prešiel a Lau s Yuenom sa zmohli len na šálku kávy, získali len niekoľko stovák ľudí pre Wattpad. S produktom, ktorý nerástol, stratili šancu na získavanie peňazí. Obaja ale stále verili potenciálu, a tomu, že len zle realizovali svoju víziu globálnej poviedkovej komunity. Lau premýšľal o tom, či sa správne chopili svojho strat-upu. Priveľmi sa zamerali na budovanie vlastného produktu, vyvíjali ho a zlepšovali, bez toho, aby si uvedomili, že bez kritického množstva rozprávačov príbehov sa nikdy nedokážu odraziť od zeme. YouTube, ktorým sa inšpiroval Lau a Yuen, dosiahol svoj úspech vďaka neúnavnej propagácii u užívateľov. Ako sa Lau čoraz viac zamýšľal, postupne zisťoval, že Wattpad má vlastne úplne zlé načasovanie. Vtedy bola totiž jedným z najpopulárnejších mobilných zariadení Motorola Razr, ktorá dokázala zobrazovať len osem riadkov textu. Lau vedel, že Wattpad nikdy nevzlietne ak budú pretrvávať takéto technické obmedzenia. Ak budú obaja partneri pokračovať v plnom nasadení, čoskoro finančne vyhoria a budú musieť skončiť. Alebo radšej počkajú, kým sa to na trhu mobilných zariadení ukáže niečo nové.

Lau sa rozhodol, že svoj projekt na určitý čas preruší. Yuen sa Wattpadu začal venovať len vo svojom voľnom čase. Obaja väčšinu svojej pozornosti obrátili na založenie poradenskej spoločnosti. Príjmy  generované z oboch firiem by im umožnili vyžiť a udržať pri živote aj Wattpad.

V nasledujúcich mesiacoch a rokoch sa Lau a Yuen iba pohrávali so svojim produktom, pridávali nové  funkcie, aj to pomaly. Postupne sa začali registrovať aj užívatelia. Ako sa vyvíjali mobilné zariadenia, zážitok z čítania bol väčší. Počet Wattpad užívateľov rástol. O dva roky neskôr začali veci naberať na obrátkach. Do roku 2009 už mal Wattpad milión užívateľov mesačne. Lau a Yuen opustili ich nový start-up na ktorom pracovali a vrátili sa späť na plný úväzok k Wattpadu. Vybrali sa hľadať investorov. Dvojica v tom roku mala zarobiť 600 000 dolárov, nasledujúci rok si ich mobilnú aplikáciu Wattpad stiahlo okolo 5 miliónov užívateľov. V roku 2011 už mali Lau a Yuen 3,5 milióna dolárov od rôznych investorov vrátane Union Square Ventures.

Neprešiel ani rok a Wattpad vyhráva ďalšie kolo. Mesačný nárast užívateľov prilákal množstvo peňazí od ďalších investorov. Do konca roku 2014, už mali okolo 35 miliónov užívateľov mesačne, ktorí  zdieľali okolo 100 000 uploadnutých textov denne. Firma dokázala získať ďalších 46 miliónov dolárov od investorov, čím sa celkové finančné prostriedky získané pre Wattpad vyšvihli na takmer 70 miliónov dolárov.

Dnes je Wattpad najväčšou komunitou pre čítanie a zdieľanie príbehov na svete, má mesačne 40 miliónov užívateľov. Spoločnosť zamestnáva viac ako 100 ľudí. "Nikdy by sme tu neboli, ak by sme nemali správnu stratégiu pre Wattpad počas krízy v roku 2007. Zameranie nebola správna vec. Získanie času naopak áno,“ hovorí dnes Lau. A čo by poradil ostatným podnikateľom? "Vždy si musíte dávať pozor, aby ste nemali zastrený výhľad. Pozrite sa pozorne na to, čo sa deje a prečo sa to deje a na základe toho si predpíšte najlepšie riešenie. A nemusí to byť to, čo vám navrhnú iní."

Súvisiace články

Aktuálne správy