Maggi má problém, priveľa glutamanu môže ohroziť rast firmy Nestlé

, qz Foto: SITA

Po desaťročiach sa konečne instantné cestoviny Maggi stali hitom v Indii. Pre švajčiarsku nadnárodnú spoločnosť to znamená, že sa kritická časť rastu presunula do Ázie, tretej najväčšej ekonomiky sveta.

Za posledných deväť rokov, podľa firemných správ, rástla značka Maggi dvojciferným číslom. Vďaka rozšíreniu maloobchodnej siete, cielenejšej propagácii aj konzistentným inováciám. V strednodobom horizonte, by podľa správy, mal tento rast pravdepodobne pokračovať.

Ale Maggi sa náhle ocitlo v nezávideniahodnej situácii. Problémy nastali v Indii, keď začiatkom tohto týždňa kontrolné orgány zistili nadmerný obsah glutamanu sodného v niektorých testovaných vzorkách od Maggi. Glutaman sa zvyčajne používajú ako látka zvýrazňujúca chuť, v nadmernejšej konzumácii môže spôsobiť bolesti hlavy, v oblasti hrudníka a nevoľnosť.

O štyri dni neskôr, 20. mája, už úrady nariadili Nestlé stiahnuť sériu výrobkov, siahajúcu až do marca 2014. K tomuto kroku pristúpili po zistení, že dve desiatky balíkov Maggi takmer sedemkrát prekračovali prípustnú hladinu olova, spolu s vysokou úrovňou glutamanu. Nestlé, však tvrdí, že glutaman vôbec nepoužíva pri výrobe niektorých svojich produktov.

Medializované správy tak môžu nielen potenciálne ublížiť dôveryhodnosti značke Maggi, ktorá v Indii doteraz patrila k päťke najdôveryhodnejších, podľa prieskumu Brand Equity z roku 2014, ale mohlo by to aj značne odkloniť trajektóriu predpokladaného ratu Nestlé v Indii.

V súčasnosti sa kategória predpripravených jedál, do ktorej patrí aj Maggi, podieľa takmer 30 % na celkových príjmoch firmy Nestlé v Indii. Tvrdí to správa Société Générale z  januára 2015. Je to druhý najväčší zdroj príjmov po mliečnych výrobkov a výžive, ktoré tvoria 43 % tržieb. Navyše, všetky kategórie s výnimkou hotových jedál a kategórie podpory varenia zaznamenali vlani pokles, píše sa vo výročnej správe spoločnosti .

Maggi v súčasnosti ovláda až 80,2 % trhu s instantnými rezancami, ale konkurencia nespí. Každý by chcel získať podiel na lukratívnom indickom trhu. Teraz sa čaká ako to dopadne s Maggi, súperi už nedočkavo čakajú, aby miesto po Nestlé okamžite obsadili.

Súvisiace články

Aktuálne správy