Výsmech vlastníckeho práva v praxi: Prečo si kupovať staršie veci, ktoré nemajú v sebe žiaden softvér

, wired Foto: SITA

Je to oficiálne: John Deere a General Motors chcú znásilniť podstatu vlastníctva. Za ich stroje a vozidlá zaplatíme, ale vlastniť ich nebudeme. Teda aspoň nie podľa ich právnikov. John Deere totiž trpí výnimočne silnou formou korporátnej pomätenosti.

Tento najväčší svetový výrobca poľnohospodárskych strojov oznámil Úradu na ochranu autorských práv, že farmári jeho traktory nevlastnia. Tieto stroje totiž pracujú s rôznymi programami, ktoré tvoria samotnú podstatu ich DNA. Farmári kvôli tomu dostávajú len "licenciu na doživotné užívanie vozidla". Takže pokiaľ ide o traktory John Deere, vy ich iba šoférujete.

S podobným tvrdením ale v poslednom čase prišlo viac firiem. Tie využívajú tzv. Digital Millennium Copyright Act. Tento obsiahly zákon z roku 1998 okrem iného definuje hranicu medzi softvérom a hardvérom a Úrad na ochranu autorských práv bude podľa neho rozhodovať aj o tom, či sa pokrivený pohľad na traktory stane realitou. Výrobcovia sa už roky opierajú o spomínaný zákon keď tvrdia, že spotrebitelia nevlastnia softvér, ktorý tvorí základ ich produktov. Platia to o širokej škále výrobkov počnúc smartfónmi, cez počítače, autá až po spomínané traktory. Dnes tak dochádza k tomu, že mnoho farmárov si radšej kupuje staršie stroje, ktoré sa nespoliehajú na počítače a nie sú s nimi problémy v prípade, že je potrebné ich opraviť a výrobca neumožní prístup k softvérovej ​​diagnostike.

V ostatných rokoch používajú firmy zákon aj k tomu, aby zabránili vlastníkom produktov v zmene používaného softvéru. To znamená, že nemôžete zmeniť program vo vašom iPade či zmeniť nastavenie motora v traktore. Čo to má do činenia s vlastníckymi právami? Ak chcete zmeniť program, musíte najskôr skopírovať ten súčasný a firmám sa nepáči, keď sa s ich výrobkami len tak hráte. Používajú preto digitálne zámky. Ak tieto znehodnotíte, môže ísť o porušenie vlastníckych práv. John Deere preto tvrdí, že ak by ste menili program v jeho strojoch, hoci aj z dôvodu opravy, mohlo by to umožniť pirátom a iným firmám odviezť sa zadarmo na tom, čo firma dokázala vytvoriť.

John Deere je možno v tomto smere mimo, ale určite nejde o individuálny prístup. Podobne sa na vec pozerajú takmer všetky automobilky. Ale napríklad taká Tesla Motors sa k nim nepridáva, aj napriek tomu, že jej autá sú na programoch značne závislé. General Motors naopak tvrdí, že zákazníci "si pletú vlastníctvo vozidla s vlastníctvom softvéru, ktorý toto vozidlo používa". Automobilky tiež tvrdia, že zmena programov by mohla byť nebezpečná, alebo by mohla napríklad zmeniť množstvo emisií. To je pravda, ale nemá to nič do činenia s autorskými právami. GM ide ale ďalej a tvrdí, že ak ľudia nevlastnia softvér, vedie to k väčšiemu množstvu inovácií. Nejakým spôsobom sme teda dospeli k podivuhodnému záveru. To, že si niečo kúpite, a preto to aj vlastníte, sa dá považovať za revolučnú myšlienku.

Súvisiace články

Aktuálne správy