Pohľad do budúcnosti: Ako bude vyzerať investovanie v roku 2030?

, CFA Institute Magazine Foto: SITA

Rok 2030 sa môže zdať ako ďaleká budúcnosť plná kozmických lodí a robotov, ale majte na pamäti, že je to už za 15 rokov.

Nedávna správa KPMG s názvom "Investovanie v budúcnosti" skúma prípadné zmeny v budúcom desaťročí a ich možný vplyv na investície. Analýza dospela k záveru, že hlavná transformácia bude vďaka megatrendom v demografii, technológiách, životnom prostredí a spoločnosti ako celku. Okrem kľúčových trendov treba mať na mysli aj meniace sa potreby klienta, ktoré budú oproti dnešku veľmi odlišné.

Nové obchodné modely budú využívať inovatívnejšie riadenie investícií. Bude treba zabezpečiť väčšie množstvo informácií, na trh vstúpia finančné technológie označované ako "fin-tech." Obdobný termín je známy z hernej oblasti, Fun-tech sa často spája "gamefikáciou," ktorá zmenila myslenie ľudí v oblasti hier. Niektoré z týchto prístupov sa môžu použiť aj v oblasti investícií.

Investor roku 20130 je globálne oveľa mobilnejší. Najmä pokiaľ ide o zamestnanie. Bude oveľa viac prepojený s mnohými rôznymi komunitami prostredníctvom sociálnych médií a iných sietí. Ak sa pozrieme na úspech priemyslu za posledných 20-30 rokov, je z veľkej časti postavený na mužoch strednej triedy. V budúcnosti môžeme očakávať v oveľa hojnejšom počte investorov z rozvíjajúcich sa ekonomík, ako zo rozvinutého sveta. Dnes sme  svedkami príležitostí pre dlhodobé úspory. Rastúce bohatstvo a rastúci počet obyvateľov rozvojových a rozvíjajúcich sa ekonomík predstavujú významný zdroj kapitálu a zdroj príjmov pre priemysel.

Myslenie sa vďaka digitálnej revolúcii zmení. Dnes sa veľa úsilia a energie míňa na odstránenie starších problémov s technologickými platformami. Ale postupne sa začne objavovať  potenciál digitálnych veľkých dát a ich analýzy. Ako sa dostať bližšie k zákazníkovi, aby ste nemuseli distribuovať svoje výrobky prostredníctvom tretích strán? Ako lepšie pochopiť potreby a požiadavky koncových spotrebiteľov? To sú niektoré z vecí, ktoré je potrebné riešiť už dnes ak chcete predvídať budúcnosť. Dôvera je v tomto smere úplne zásadná, ale to si vyžaduje čas. Stále viac nefinančných služieb získava dôveru ľudí. Mladšie generácie veria technologickým firmám viac, než spoločnostiam poskytujúce finančné služby. Finančný priemysel a investiční manažéri majú pred sebou ešte dlhú cestu, pokiaľ ide o získanie takejto úroveň zákazníckej dôvery. Dnes nemáme takého lídra vo svete financií, ako je v technológiách napríklad Apple. Hoci veľa finančníkov už urobilo niektoré vážne kroky, aby rozvíjali svoju stratégiu, ale zatiaľ nejde o tak významný krok, ktorý by spôsobil veľký náskok pred konkurenciou. To by mohla byť veľká príležitosť pre to množstvo firiem, ktoré trávia veľa času, peňazí aj úsilia v snahe získať významnú konkurenčnú výhodu.

Investiční manažéri sa budú musieť dostať oveľa bližšie ku  koncovým klientom, tí, čo sa nevyberú touto cestou, musia spolupracovať so sprostredkovateľmi. Veľkým trendom je orientovať sa na výsledky riešenia, na rozdiel od toho, ako odvetvie pôsobilo v minulosti, čo bolo viac o produktoch, ako spotrebiteľoch. Už nejde o model, kde sa "produkt" distribuuje prostredníctvom sprostredkovateľov tretích strán. Možno, že zákazníci aj doteraz mali jasno v tom, ako naložiť so svojimi úsporami, ale väčšinou to boli neinvestičné riešenia. Preto im poradcovia dávajú do pozornosti finančné produkty. V budúcnosti už bude myslenie úplne odlišné. Ak by niekto chcel vsadiť na tento druh finančného podnikania, bude to vyžadovať celkom iný obchodný model.

Flexibilita bude dôležitá, nielen v investičnom svete, ale aj v každodennom živote. Zažijeme oveľa väčšie tempo zmien vo všetkom, čo robíme. Vďaka novým technológiám začneme robiť veci inak, rýchlejšie a efektívnejšie. Byť úspešný v rýchlo sa meniacom svete znamená byť oveľa viac pružnejší, rýchlejšie reagovať na zmeny ako kedykoľvek predtým. Dnes sme svedkami toho, ako veľké technologické spoločnosti veľmi rýchlo vyvíjajú svoje produkty, aby ich ako prví dokázali ponúknuť na trh. Apple si už našlo miesto v hudobnom priemysle, Amazon ponúka on-line video-streaming. Prispôsobili sa dopytu a veľmi rýchlo ovládli odvetvia, ktorých zostávali roky nedotknuté. Na druhej strane je čínska Alibaba, tá už počíta s prevodom peňazí na vlastnej platforme. Veľmi rýchlo dokázala prilákať značné množstvo peňazí od investorov. To sú dôkazy o tom, že tieto organizácie môžu narušovať existujúce investičné odvetvia. Už v priebehu nasledujúcich piatich rokov sa môžeme stať svedkami veľkého množstva zmien, najmä ak firmy začnú k technológiám pristupovať oveľa inovatívnejšie ako tomu bolo doteraz.

Digitálne skúsenosti ale nepohltia všetko. Inštitucionálni investori budú stále ľudské bytosti. Povedzme, že zastupujete veľký dôchodkový fond, alebo ste správca majetku fondu. Stále máte očakávania od investičných manažérov. Inštitucionálni investori môžu byť prvoužívateľmi niektorých nových investičných techník, s oveľa vyššiu mierou využitia počítačového potenciálu. Nebude to už rast osobnostného potenciálu, ale analýza a optimalizácia veľkého objemov dát pre svojich klientov. Dnes zatiaľ firmy, do značnej miery, takmer neinvestovali do schopnosti spravovať údaje, len do ich zhromažďovania a ukladania. Nepoznajú tak špičkové funkčnosti architektúry dát, ich riadenie, a ani neinvestovali do ľudí, ktorí by odokryli skutočné možnosti analýzy údajov. To sa musí zmeniť.

Najhorší možný scenár by bol príliš veľké sebauspokojenie a konzervativizmus. Ak sa prijme názor, že veci nemenia trh tak dramaticky a že obchodné modely a prístupy z minulosti budú aj naďalej fungovať aj v budúcnosti. Najlepší scenár je prijímanie zmien, ktoré prinášajú technológie a to vo veľmi širokom slova zmysle. Potreby zákazníkov sa výrazne menia a najlepší možný scenár je, že priemysel sa prebudí a týmto zmenám sa otvorí.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy