Prišlo na slová Buffeta? Akcie Google by som si nekúpil

, fool Foto: SITA

Warren Buffett aj Charlie Munger, jeho pravá ruka, sa dlho rozplývali nad Googleom a jeho dominanciou vo vyhľadávaní na webe. Buffet na zasadnutí akcionárov v roku 2009 označil obchodný model spoločnosti Google za "neuveriteľný".

Stačilo šesť rokov a neprekonateľný náskok Google sa dostáva do problémov. Firma sa snaží udržať si podiel na trhu vo vyhľadávaní na webe, ale nie je to jednoduché pri rastúcom počte mobilných aplikácií a špecializovaných vyhľadávačov. Google jednoducho potrebuje čerstvé novinky, inak sa môže so svojim masívny náskok rozlúčiť.

Viac než desať rokov po počiatočnej verejnej ponuke je Google stále závislé na svojej reklamnej platforme založenej na vyhľadávaní. Generuje to spoločnosti väčšinu príjmov. Viac ako 68 % z príjmov v roku 2014 mala Google z reklamy z vlastných stránok ako je Google.com, YouTube a podobne. Vyhľadávač je stále klenotom tejto spoločnosti. Google je nesporným lídrom vo vyhľadávaní, ale to sa môže ľahko zmeniť. V januári klesol jeho podiel na americkom trhu na menej ako 75 %, bolo to po prvý krát od roku 2008. Problémom je cena za kliknutie, to, čo inzerenti zaplatia Google zakaždým, keď užívateľ klikne na jeho vyhľadávači na reklamu. Táto cena kontinuálne klesá už niekoľko štvrťrokov, v ostatnom o 8 %. Aj keď počet platených preklikov rastie, klesá podiel na trhu a od ceny za kliknutie je náročné očakávať rast spoločnosti Google.

Hlavným problémy Google pramenia zo šírenia nových a lepších spôsobov, ako hľadať na webe. Užívatelia stále viac využívajú špecializované vyhľadávače, ako je Amazon.com a Kayak, namiesto Google. Vzhľadom k tomu ako internet dospieva, vyhľadávače sa môžu odvrátiť od všeobecného systému zavedeného Googleom. A to by podiel Google mohlo z dlhodobého hľadiska len znižovať. Navyše rovnaký trend sa prejavuje aj mobilnej oblasti. Užívatelia volia čoraz častejšie mobilné aplikácie, ako je Yelp pre cielené vyhľadávanie. Yelp mal v priemere 72 miliónov unikátnych mobilných návštevníkov mesačne vo štvrtom štvrťroku roku 2014, a to predstavuje medziročný nárast až o 37 %. Google na hrozby odpovedal svojou službou Google+ local, musí ale pokračovať v manévrovaní, aby si udržať svoj podiel na mobilnom trhu. Pre túto chvíľu sa mu to darí, podľa údajov StatCounter má vynikajúci 84 % podiel na trhu mobilných komunikácií. Mobilné vyhľadávanie dnes tvorí 29 % všetkých vyhľadávaní, tvrdí to správa comScore, podľa ktorej vyhľadávania na smartfónoch v roku 2014 vzrástlo o 17 % a na tabletoch o 28 %, zatiaľ čo desktopové vyhľadávanie pokleslo o 1 %. Zvyšujúci sa počet mobilného vyhľadávania vyvíja tlak na zníženie nákladov spoločnosti Google za kliknutie. Mobilné reklamy sú menšie a ťažšie sa zobrazujú než desktopové vyhľadávacie reklamy, čo ich robí menej ziskovými. Ako mobilné vyhľadávanie rastie, cena za kliknutie na Googlereklamu klesá. V roku 2013 to bolo o 10 %, v roku 2014 o 7 %. To je jedno z najväčších znamení, že náskok firmy nemusí byť trvalý.

Napriek výzvam a speňaženiu mobilných reklám je Google stále silnou a rastúcou firmou. Platby za kliknutia na webových stránkach Google vzrástli v roku 2014 o 29 %, čo je viac než dobrá kompenzácia za jednociferný pokles ceny za kliknutie. Nárast príjmov z reklamy dosiahol 18 %. Investori ale nie sú zaslepení rastom tržieb spoločnosti, vidia aj čísla o nižšej cene za kliknutie. V prípade, že ide o neustály pokles týchto cien, ziskovosť spoločnosti Google bude určite v obdobnom trende nasledovať. To by mohol byť dôvod, prečo Buffett o svojej pozícii vo výročnej správe akcionárom Berkshire a investorom z roku 2012 hovorí: "nebol by som vôbec prekvapený ak by Google stál za 10 rokov oveľa viac peňazí, ale ja by som ho nekúpil." Buffett vie, že Google má silný obchodný model, ale investori by nemali brať mohutný rast firmy za samozrejmosť. Ak sa Google nepodarí nájsť výhodnejší model pre mobilné vyhľadávanie, dlhodobí akcionári by sa mohli začať zbavovať akcií, ktoré doteraz sľubne rástli.

 

Súvisiace články

Aktuálne správy