Dôvera nemeckých spotrebiteľov v ekonomiku stále rastie

Dôvera nemeckých spotrebiteľov v ďalší vývoj ekonomiky stále rastie a podľa najnovšieho prieskumu by sa mala v máji vyšplhať na najvyššiu úroveň od októbra 2001. Dôvodom sú vyhliadky na ďalšie zvyšovanie platov. Vyplýva to z prognózy spotrebiteľskej dôvery na marec 2014, ktorú vypracoval inštitút pre prieskum trhu GfK a zverejnili agentúry Reuters a RTTNews.
Podľa výsledkov prieskumu indikátor spotrebiteľskej dôvery GfK, ktorý predpovedá o mesiac dopredu náladu spotrebiteľov v najväčšej ekonomike eurozóny, sa v máji zvýši na 10,1 bodu z aprílových 10 bodov. Analytici však očakávali, že stúpne ešte o niečo viac, a to na 10,2 bodu. Napriek tomu bude májová hodnota ukazovateľa najvyššia od októbra 2001, keď dosiahol 11 bodov.
Tento pozitívy vývoj podľa GfK naznačuje, že spotrebiteľské výdavky si udržujú rast, aj keď sa jeho tempo mierne spomalilo. No opäť sa potvrdilo, že výdavky domácností sú hlavným motorom nemeckej ekonomiky, keďže tempo zvyšovania platov predbehlo infláciu, ktorá je veľmi nízka. A zároveň aj nízke úroky z úverov povzbudzujú spotrebiteľov k nákupom.
Tieto dobré správy však mierne zatienil pokles aprílového indexu očakávaní, ktorý sa po štyroch mesiacoch rastu znížil oproti marcu o 1,5 bodu na 35,3 bodu. Podľa GfK sa na vývoji tohto indexu zrejme odrazili obavy zo situácie v Grécku a dôsledkov prípadného odchodu zadlženej krajiny z eurozóny.
Na druhej strane, očakávania nemeckých spotrebiteľov v otázke zvyšovania platov aj v apríli vzrástli a hodnota príslušného indexu stúpla o 2 body na 55,1 bodu. Dosiahol tak najvyššiu úroveň od zjednotenia Nemecka. No aj napriek tomu ochota nemeckých domácností utrácať klesla, prvýkrát po šiestich mesiacoch, a to o 4,7 bodu na 58,3 bodu. Dôvodom je zrejme opäť Grécko a snaha odložiť si peniaze na horšie časy.

Súvisiace články

Aktuálne správy