Spotrebiteľská klíma v Európe sa výrazne zlepšuje

Spotrebiteľská klíma naprieč celou Európou sa výrazne zlepšuje. Konštatuje to štúdia GfK Consumer Climate Europe za prvý štvrťrok 2015.
Nálada u spotrebiteľov v súvislosti s hospodárskym vývojom jednotlivých európskych krajín sa v prvých troch mesiacoch tohto roka vyvíjala pozitívne. Mimoriadne optimistickí boli najmä spotrebitelia v západnej a južnej Európe, keď vyjadrili presvedčenie, že sa v blízkej budúcnosti budú môcť tešiť z celkového hospodárskeho rozmachu.
Napriek prevažne pozitívnym ekonomickým údajom sú spotrebitelia vo východnej Európe o poznanie skeptickejší. Následky konfliktu na Ukrajine a hospodárskych sankcií voči Rusku zohrávajú u spotrebiteľov v tomto regióne významnú úlohu. Aj toto sú niektoré zo základných zistení štúdie GfK Consumer Climate Europe, ktorá sa zameriava na 15 európskych krajín.
Štúdia v časti týkajúcej sa Slovenska konštatuje, že spotrebitelia očakávajú pretrvávajúci stabilný rast. Ekonomické očakávania slovenských spotrebiteľov v prvom štvrťroku tohto roka mierne klesli, podobne ako v ostatných krajinách východnej Európy. Slovenská ekonomika sa však v minulom roku tešila z výrazného rastu, ktorý sa má tento rok ešte zrýchľovať. Pokles indikátora v objeme 5,4 bodu od decembra minulého roka na súčasnú úroveň 24,5 bodu predstavuje skôr len konsolidáciu optimistických ekonomických očakávaní ako reálne obavy zo skutočného zhoršenia hospodárskeho vývoja.
Podobný obraz vyvstáva pri sledovaní príjmových očakávaní. Tento indikátor počas prvých 3 mesiacov tohto roka mierne poklesol o 5,8 bodu na súčasnú úroveň 26,8 bodu. Pred rokom sa v porovnaní so súčasnou situáciou indikátor nachádzal len o niečo nižšie, konkrétne na úrovni 25,5 bodu.
V kontexte perspektívy stabilného hospodárskeho vývoja sú slovenskí spotrebitelia presvedčení, že teraz je ten správny čas na uskutočňovanie väčších nákupov. Hoci ochota k spotrebe klesla od decembra 2014 o 16,2 bodu na súčasnú úroveň 13,9 bodu, uvedený indikátor zaznamenal vo februári s hodnotou 39 bodov najvyššiu úroveň od októbra 2008. Pred rokom, v marci 2014, sa indikátor ochoty k spotrebe nachádzal iba na úrovni 2,2 bodu.
TASR informovala Katarína Lepiešová z GfK Slovensko.

Súvisiace články

Aktuálne správy