Váhostav po predĺžení oddlženia môže skončiť v konkurze

Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav Marián Moravčík na mimoriadnej tlačovej besede v nedeľu povedal, že so súčasným obratovým kapitálom, ktorý má firma k dispozícii, nie je schopná plniť svoje zmluvné vzťahy. "V prípade, že by sme predĺžili reštrukturalizačný proces, bude to pre firmu likvidačné," zareagoval Moravčík na zámer vlády predĺžiť reštrukturalizáciu Váhostavu.

Správa „STAVEBNÍCTVO: Váhostav po predĺžení oddlženia môže skončiť v konkurze“ je rozšírená o ďalšie informácie v piatom až siedmom odseku.

BRATISLAVA 19. apríla (SITA) – Stavebná spoločnosť Váhostav – SK, a.s. (Váhostav) sa po prípadnom predĺžení svojej reštrukturalizácie o dva mesiace môže ocitnúť v konkurze. Generálny riaditeľ spoločnosti Marián Moravčík na mimoriadnej tlačovej besede v nedeľu povedal, že so súčasným obratovým kapitálom, ktorý má firma k dispozícii, nie je schopná plniť svoje zmluvné vzťahy. „V prípade, že by sme predĺžili reštrukturalizačný proces, bude to pre firmu likvidačné,“ zareagoval Moravčík na zámer vlády predĺžiť reštrukturalizáciu Váhostavu. Ak by sa nepodarilo udržať počet zamestnancov a banky by počas prerušenia procesu odpisovania dlhov zastavili financovanie spoločnosti, Moravčík chce navrhnúť predstavenstvu, aby požiadalo súd o vyhlásenie konkurzu.

Ak Váhostav napokon skončí v konkurze, ktorému sa vyhol reštrukturalizáciou, podľa šéfa spoločnosti môže byť ohrozené dokončenie výstavby troch diaľničných úsekov v tomto roku. „V prípade, že správca bude chcieť skončiť zákazky, ktoré máme rozpracované, tak bude musieť do tejto firmy doniesť peniaze na to, aby sa zrealizovali,“ uviedol Moravčík. Partneri Váhostavu pri realizácii zákaziek by si v prípade problémov mohli prerozdeliť jeho podiel.

Meškajúcu stavbu D1 Dubná Skala – Turany chce Váhostav odovzdať 30. júna. „Na to, aby sme ju ukončili, potrebujeme za tento polrok na nej preinvestovať zhruba 26 miliónov eur. Fakturovať budeme NDS-ke 23 miliónov a musíme uhradiť stratu 3 milióny,“ dodal Moravčík. Váhostav na tejto stavbe eviduje celkovú stratu 27,5 mil. eur. Na stavbe prvého úseku D1 Jánovce – Jablonov, ktorý je tiež v omeškaní a mal by byť odovzdaný 1. septembra, treba doplatiť 500 tis. eur. Do konca tohto roka by mala byť ukončená aj stavba rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň, na ktorej je potrebné prestavať ešte značný objem peňazí. Dva posledné úseky stavia Váhostav s partnermi v konzorciách.

Premiér Robert Fico po sobotnom stretnutí so zástupcami živnostníkov, stavbárov a veriteľov Váhostavu povedal, že majú záujem na prerušení procesu reštrukturalizácie tejto spoločnosti. Zdôvodnil to tým, že vláda chce zmeniť podmienky výberu správcu, aby ho nemohla navrhovať firma v reštrukturalizácii, a zároveň chce posilniť práva nezabezpečených veriteľov vo veriteľskom výbore. Vláda plánuje tieto zmeny prijať predtým, ako sa uskutoční schôdza veriteľov, ktorá má rozhodnúť o reštrukturalizačnom pláne Váhostavu 30. apríla.

Šéf Váhostavu nevylučuje, že navrhovaný postup vlády je možný a spravodlivejší. Doterajší postup firmy v reštrukturalizácii označil za legitímny a v súlade s platným zákonom o konkurze a reštrukturalizácii. Na tlačovku Váhostavu nakoniec neprišla správkyňa, 25-ročná Petra Gabrišová. Ministerstvo spravodlivosti skúma, či nie je v konflikte záujmov v súvislosti s prepojením medzi advokátskymi kanceláriami a spoločnosťou Doprastav, a.s., ktorá je členom výboru veriteľov Váhostavu. „Reštrukturalizačný správca je dôležitý človek, ale jeho zázemie je oveľa dôležitejšie. Veď pracuje v spoločnosti, ktorá realizovala niekoľko veľkých reštrukturalizácií. Pracuje s tímom ľudí, ktorí majú obrovské skúseností,“ dodal Moravčík o správkyni. Národná kriminálna agentúra vedie trestné stíhanie pre poškodzovanie veriteľa pri reštrukturalizácii Váhostavu.

Moravčík si vie predstaviť avizovaný vstup štátu do Váhostavu – výmenou záväzkov za podiel. „To nie je zlý nápad, len otázka realizácie je problémová. Bolo by vhodné s niekým, kto rieši tieto problémy, komunikovať, aby sme informácie uviedli na správnu mieru a nevznikli väčšie škody zlým rozhodnutím,“ povedal šéf Váhostavu. Vie si predstaviť čokoľvek, čo zachráni spoločnosť, odvetil na otázku, či by sa do splácania záväzkov mohol zapojiť akcionár, resp. majitelia Váhostavu. „Táto spoločnosť potrebuje hlavne obratový kapitál a pokoj pre prácu. Moji zamestnanci sa už hanbia chodiť po ulici. To je výsledok tejto medializácie, pritom oni, takisto ako ja, za nič nemôžu,“ dodal Moravčík.

Váhostavu by podľa Moravčíka zrejme nepomohlo, keby odstúpil predseda predstavenstva spoločnosti Juraj Široký mladší. „Možno by pomohol fakt, keby sa našiel kupujúci, ktorý má záujem kúpiť akcie Váhostavu. Pokiaľ bude stále medializované to, že cez schránkové firmy je vlastníkom, tak odstúpenie z tejto funkcie nič nerieši,“ dodal Moravčík. O situácii Váhostavu hovoril so Širokým naposledy asi pred dvoma týždňami.

Súvisiace články

Aktuálne správy