Kanál Dunaj-Odra-Labe sa v Česku vracia do hry, zadá sa štúdia

České ministerstvo dopravy oživuje plány na stavbu kanála Dunaj-Odra-Labe, ktorého veľkým priaznivcom je český prezident Miloš Zeman. Naopak, viacero odborníkov sa stavia proti tomuto projektu, ktorý označujú za megalomanský. Rezort sa chystá vypísať výberové konanie na štúdiu uskutočniteľnosti za 25 miliónov Kč (909.554 eur). Informoval o tom server iDNES.cz.
„Začatie vlastného výberového konania očakávame v priebehu dvoch mesiacov. Ide o štúdiu realizovateľnosti, ktorej cieľom je stanovenie ekonomickej efektívnosti a zmysluplnosti sledovaného projektu. Štúdia je nevyhnutná na konečné rozhodnutie, či sa štát bude ďalej projektom vo svojich plánoch zaoberať,“ povedal hovorca ministerstva Zdeněk Neusar.
Súťaž na vypracovanie tohto materiálu pred rokom zastavil exminister dopravy Antonín Prachař. Vtedy uviedol, že štát má vo výstavbe dopravnej infraštruktúry iné priority, a čo sa týka stavby mamutieho vodného diela, nie je tu medzinárodná zhoda.
Projekt na stavbu kanála počíta s pokračovaním splavnenia Labe prostredníctvom splavu v Děčíne a miestnym prehĺbením rieky na nemeckej strane. Dunaj by sa s Odrou mohol prepojiť prostredníctvom splavnenia riek Moravy a Bečvy. Západ Českej republiky by sa na severojužnú cestu napojil predĺžením vodného koridoru z Přerova do Pardubíc, kde by sa napojil na Labe. Stavba by podľa predbežných odhadov mala vyjsť na 400 miliárd Kč, z čoho veľkú časť má podľa zástancov kanála zaplatiť Európska únia. Tá však s financovaním tejto vodnej cesty zatiaľ nepočíta.
Úvahy o prepojení Labe s Odrou a Dunajom sa objavili už v stredoveku, konkrétnejšie plány sa začali rodiť od 19. storočia. Blízko k realizácii mala táto vodná cesta napríklad v 30. rokoch minulého storočia. Z rozsiahlych plánov sa na českom území nakoniec zrodil aspoň Baťov kanál.
České vlády sa možnou stavbou kanála zaoberali od 90. rokov, ale bez konkrétnych výsledkov. Súčasný projekt má mnoho odporcov, najmä ekológov. Výhrady sa ozývajú aj v súvislosti s jeho trasou, ktorá by často kopírovala železničnú či diaľničnú sieť. Trasa kanála je napriek tomu zanesená v územných plánoch a na Morave tak blokuje rozsiahle územia pre prípadnú výstavbu.

Súvisiace články

Aktuálne správy