Ohrozených je 3 tis. pracovných miest, varujú pekári

Priemyselní pekári chcú čo najskoršie rokovanie s obchodnými reťazcami o cenovej politike, odmietajú tolerovať, že sú každý mesiac v strate.

Správa „POTRAVINÁRSTVO: Ohrozených je 3 tis. pracovných miest, varujú pekári“, rozšírená o vyjadrenie Slovenskej aliancie moderného obchodu v poslednom odseku

BRATISLAVA 16. apríla (SITA) – Priemyselní pekári pod veľkým tlakom obchodných reťazcov predávajú výrobky výrazne pod svoje náklady. Ak sa v najbližších troch mesiacoch nezmení cenová politika, možno očakávať závažné problémy v dodávkach čerstvého pečiva a ohrozenie takmer tritisíc pracovných miest na Slovensku. Upozorňuje na to predseda Únie priemyselných pekárov Slovenska (ÚPPS) Slavomír Moravčík. Členovia únie chcú v čo najkratšom čase otvoriť rokovania o cenách najmä so zahraničnými obchodnými reťazcami. Ak by sa nedohodli, viaceré pekárne avizujú prerušenie výroby a hromadné prepúšťanie.

„Pekári už ďalej odmietajú tolerovať stav, kedy dosahujú každý mesiac hospodársku stratu, pričom marža obchodných reťazcov sa pohybuje až na úrovni okolo 40 %. Priestor na rokovanie tu teda rozhodne je a bude záležať už len na serióznosti prístupu jednotlivých odberateľov,“ uviedli zástupcovia ÚPPS. Pekári poukazujú na to, že súčasná finančná situácia im neumožňuje investovať do technického vybavenia a do lepších pracovných podmienok svojich zamestnancov.

Moravčík konštatuje, že ekonomicky oprávnené náklady na výrobu jedného kilogramu pšenično-ražného chleba predstavujú 0,6957 eura, pričom niektoré zahraničné reťazce ho požadujú od pekárov len za cenu okolo 0,5 až 0,55 eura. Pri 400-gramovom sendviči sú pekári v strate 0,15 centu.

Ekonomicky oprávnené náklady vybraných pekárenských výrobkov stanovil Výskumný ústav ekonomiky poľnohospodárstva a potravinárstva na základe podkladov desiatok priemyselných a remeselných pekární.

Slovenská aliancia moderného obchodu (SAMO) združujúca spoločnosti obchodu, ktoré na Slovensku prevádzkujú stovky maloobchodných a šesť veľkoobchodných prevádzok, hovorí o zavádzajúcich informáciách zo strany únie pekárov, ktorá obviňuje reťazce z nátlaku. „Tvrdenie ÚPPS o 40-percentnej obchodnej marži obchodníkov pri pekárenských výrobkoch považujeme za zavádzajúce, pretože mechanicky vyrátaný rozdiel medzi nákupnou a predajnou cenou výrobku, ako to urobila ÚPPS, nie je ziskom, keďže predajcom vznikajú aj ďalšie náklady, vrátane DPH,“ uviedla predsedníčka SAMO Katarína Fašiangová. Ako pokračovala, cenová politika obchodu vychádza z aktuálnej situácie na trhu a predajné ceny preto stanovujú jednotlivé obchodné reťazce vždy autonómne a podľa vlastného uváženia. Podotýka, že členovia aliancie rokujú priebežne a samostatne so svojimi dodávateľmi o otázkach vzájomnej spolupráce, vrátane cien, k obsahu rokovaní sa však pre dôvernosť nevyjadrujú.

Súvisiace články

Aktuálne správy