Ropné tankery v centre konfliktu na Blízkom východe

Kuvajtské ropné tankery zatiaľ nemali problémy prechádzať úzkym prieplavom medzi vojnou zmietaným Jemenom a Džibuti, jedným zo siedmich najdôležitejších svetových bodov prevážania ropy, povedal to v nedeľu Kuwait Petroleum Corp (KPC). Strategická poloha Jemenu pre pohyb ropy z Blízkeho východu do Európy a USA však vytvára obavy, že nepokoje v Jemene by mohli ohroziť tankery prechádzajúce touto oblasťou. Týmto prielivom, Bab Al-Mandeb, prejde každý deň až 3,8 milióna barelov čierneho zlata.

Bab Al-Mandeb prieliv je zvyčajne silne strážený kvôli pretrvávajúcim pokusom pirátov z neďalekého Somálska uniesť ropné tankery a zadržať ich pre výkupné. V roku 2008 sa piráti zmocnili masívneho Sirius Star supertankeru Saudskej Arábie a držali ho niekoľko mesiacov, až kým dostali zaplatené 3 miliónové výkupné v amerických dolároch. Na stráženie týchto vôd sa zvyčajne podieľa aj námorníctvo z Ruska, Ukrajiny, Indie, USA, Veľkej Británii, či Francúzska.

Zdroj: ibtimes.com

Egypt vo štvrtok vyslal 4 lode na cestu do Jemenu, aby zabezpečili vody okolo prístavu Aden. Taktiež čínska bojová loď tu v nedeľu zakotvila, aby pomohla evakuovať čínskych občanov. Aj napriek silnej vojenskej prítomnosti v regióne analytici, ktorí vidia aj ťažký iránsky vplyv v Jemene, sa obávajú, že by mohli obsadiť prístav a odrezať bezpečný prístup k Červenému moru. Je možné, že ak sa Iránu podarí vytvoriť základňu v nejakom prístave, rovnováha síl v subregióne by sa výrazne zmenila.

Zdroj: ibtimes.com

Aden bolo miesto, kde bol zahájený útok al Queda na americkú bojovú loď v roku 2000. Podobný útok by mohol zapríčiniť okamžitú reakciu trhu, zvyšovaním poistných sadzieb pre lode prechádzajúcimi týmito vodami. Mnohé lode by svoju trasu nasmerovali cez Mys dobrej nádeje a tým by výrazne zvýšili cenu za prepravu.

Zdroj: ibtimes.com

Súvisiace články

Aktuálne správy