Dispilinovaní Slováci: Splácanie retailových úverov sa v bankách medziročne zlepšilo

Slováci sú podľa VÚB v splácaní svojich záväzkov veľmi poctiví, dokonca sú na tom s disciplínou lepšie ako v susednom Maďarsku či v ČR

Splácanie retailových úverov sa v úvode tohto roka v bankách medziročne zlepšilo. V Sberbank Slovensko neplatiči dlhujú napríklad v priemere 152 eur pri medziročnom poklese o 21 %. Ako uviedla hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová, Slováci sú v splácaní svojich záväzkov veľmi poctiví, dokonca sú na tom s disciplínou lepšie ako v susednom Maďarsku či v ČR. "Neplatiči sa skutočne viac snažia riešiť svoju situáciu. Zlepšenie nastalo už na jeseň 2014. Najviac je to badateľné pri hypotékach," povedala Walterová.

 

Klienti Sberbank Slovensko sú v priemerne v omeškaní 14,5 dňa, čo je takisto o niečo menej ako vlani. Aj táto banka eviduje najvýraznejší medziročný pokles priemernej omeškanej sumy na úveroch na bývanie, a to o vyše tretinu. O štvrtinu sa znížila priemerná čiastka v omeškaní v Sberbank na debetoch. "K zlepšeniu situácie napomohlo najmä intenzívnejšie kontaktovanie klientov zo strany banky. Prakticky okamžite po tom, ako meškajú so splátkou, dostanú od nás SMS správu alebo odkaz na telefón, na čo mnohí reagujú tým, že dlh uhradia," hodnotí vedúca oddelenia Collection Sberbank Slovensko Adriana Bertóková.

ČSOB pri porovnaní roku 2014 a 2015 nezaznamenala zhoršenie platobnej disciplíny svojich klientov. Priemerná suma vo vymáhaní je podľa hovorkyne ČSOB Zuzany Eliášovej veľmi odlišná v závislosti od typu produktu. Zatiaľ čo pri povolenom prečerpaní môže byť dlžná suma rádovo v desiatkach eur, pri hypotekárnych úveroch sa pohybuje v stovkách eur. "Z hľadiska lehoty klientov vo vymáhaní 95 % klientov uhradí svoj dlh do 90 dní od vstupu do vymáhania," uviedla Eliášová.

Medziročné zlepšenie v splácaní retailových úverov zaznamenala aj Prima banka, a to pri všetkých typoch úverov. "Prima banka je už pri poskytovaní spotrebných úverov aj hypoték dostatočne obozretná a veľmi dôsledne zvažuje rizikovosť klientov a ich schopnosť úvery splácať," povedala riaditeľka marketingu a komunikácie Prima banky Eva Čonková.

Správanie klientov Slovenskej sporiteľne sa podľa vyjadrení hovorkyne Marty Cesnakovej v uplynulom období výrazne nezmenilo, ku všetkým typom úverov sa stavajú rovnako zodpovedne. "V porovnaní s minulým rokom sa splácanie vo všeobecnosti mierne zlepšilo. Aj podiel nesplácaných úverov na celkovom portfóliu zaznamenal koncom roku pozitívny trend," uviedla Cesnaková.

Priemerná dlžná výška na spotrebných úveroch vo VÚB banke je od 700 do 900 eur. "Hypotekárne úvery nehodnotíme priemerovo, nakoľko sa vždy jedná o individuálne prípady a rozdiely vo výške dlhov sú skutočne veľké," skonštatovala Walterová. Najviac klientov je podľa nej v omeškaní do 30 dní. Z nich len malé percento sa časom dostane nad 90 dní, kde už VÚB banka môže hovoriť o probléme so splácaním.

Tatra banka len skonštatovala, že neeviduje viditeľné výraznejšie rozdiely v medziročnom porovnaní, čo sa týka splácania dlhov. "Presné údaje nezverejňujeme, medziročne však nedošlo k výraznejším rozdielom. Prevažná väčšina omeškaných klientov sú len jednu alebo dve splátky, teda jeden až 59 dní v omeškaní. Priemerná dlžná suma závisí od typu produktu, pri úveroch bez vyhlásenej mimoriadnej splatnosti sa pohybuje vo výške jednej až dvoch splátok úveru," dodala hovorkyňa Tatra banky Marína Masárová.

Súvisiace články

Aktuálne správy