Trošku iná káva: Kreatívni hipsteri rozbehli vlastnú ekonomiku

, telegraph;guardian;bookomi;investicniweb Foto: thinkstock

Ulice mnohých miest zaplavili mladí fúzatí muži na starých bicykloch a dievčatá s výraznými okuliarmi a vintage taškami. Hipsteri si vytvorili dokonca aj svoju vlastnú ekonomiku.

Ide o takzvanú flat white economy, nový koncept prevažne digitálnej ekonomiky, ktorá sa začala rozvíjať po svetovej finančnej kríze v roku 2008. Svoje meno získala podľa rovnomennej kávy, ktorá sa medzi mladými podnikateľmi v tomto dynamickom "segmente" teší  mimoriadnej obľube. Najsilnejšia je vo vybraných častiach východného Londýna.

Jadro londýnskej flat white economy tvoria mediálni a marketingoví internetoví nováčikovia. Významnú úlohu v nej ale hrajú aj drobní maloobchodní predajcovia módy či prevádzkovatelia kaviarní a spoločností zameriavajúcich sa na zabezpečovanie spoločenského a kultúrneho vyžitia intelektuálne orientovaných a mainstream odmietajúcich zákazníkov. V rozmedzí rokov 2012 a 2014 vzniklo vo východnom Londýne len v okolí ulice Old Street celkom 32 tisíc firiem, čo toľko, ako dohromady v celom Manchestri a Newcastli.

Podľa Douglasa McWilliams, šéfa britského Centra pre ekonomický a podnikateľský výskum (CEBR), sa v britskej metropole flat white economy darí hneď z troch dôvodov. Svoju úlohu hrá prudký rozvoj technológií, ďalej rýchlosť, s akou niektoré obchody prechádzajú z kamenných predajní na internet, a v neposlednom rade veľký počet nezamestnaných Londýnčanov schopných nekonvenčného a kreatívneho myslenia.

Nástup hipsterských kaviarní či obchodov s alternatívne módou pramení z toho, že sa mladí podnikatelia chcú odlišovať od svojho okolia, a preto odmietajú nadnárodné módne reťazce či klasické reštaurácie. McWilliams v tejto súvislosti poukazuje napríklad na londýnsky projekt Boxpark, čo je v podstate minimalistické obchodné centrum s módou a kaviarňami postavené z prepravných kontajnerov na dohľad od Old Street.

Centrum pre ekonomický a podnikateľský výskum očakáva, že počas nasledujúcich piatich rokov londýnska ekonomika vzrastie o 15,4 %, čo je výsledok, ktorý by vo Veľkej Británii nemal dosiahnuť žiaden iný región. Celá britská ekonomika by v tomto období mala posilniť o 10,7 %, z čoho by sa o 3,5 percenta malo zaslúžiť práve hlavné mesto. "K rastu britskej ekonomiky budú najviac prispievať tie podniky, ktorých fungovanie možno len ťažko opísať," hovorí McWilliams. "Je to neklasifikovateľná zmes IT, módy, kultúry a marketingu."

Istým rizikom ďalšieho vývoja je to, že flat white economy si sama sebe do značnej miery podkopáva nohy. Vo vybraných londýnskych štvrtiach, kde majú nováčikovia z tejto oblasti svoje miniatúrne kancelárie a kam ľudia chodia na "tak trochu inú kávu", rýchlo ubúdajú voľné plochy na prenájom, v dôsledku čoho raketovo rastú ich ceny. McWilliams však upokojuje, že kým na trhu bude po produktoch a službách z flat white economy dopyt, záujem podnikateľov neopadne, a to bez ohľadu na náklady, ktoré budú so vstupom na tento konkrétny trh spojené.

Súvisiace články

Aktuálne správy